torsdag 24 mars 2011

Ur annan synvinkel del 2

Jag har nu sovit på kärnfamiljshyllningen. Och står fast vid den. Men kanske allt inte är så himla bra i kärnfamiljer som jag fick för mig igår när jag visualiserade ett strävsamt par, idogt och kärleksfullt kämpande sida vid sida. Ojämlikheten inom kärnfamiljer är ju enorm. Kvinnor arbetar mer än män.

Det finns ju också forskning som visar att gifta kvinnors ohälsa ökar medan gifta män har en bättre hälsa än ogifta män. Att leva tillsammans med en man utgör alltså en direkt hälsofara för kvinnor.

Så, en speciell eloge till alla kvinnor som lever med en man. Och en sån där stödgala som jag tidigare pushat för, för ensamföräldrar, kanske också vore nåt för att belysa gifta kvinnors situation.

Det vore roligt med stormen kring den galan..

3 kommentarer:

  1. haha, kan verkligen känna igen mig lite i det du skriver. på ett sätt skulle det vara så mycket enklare att vara själv, att bara ha mina regler och att slippa kompromissa. nu vet jag inte om jag direkt räknas till kärnfamiljskategorin, min familj består ju av mig, min gravidmage, min man och hans två bonuskillar på halvtid. hursomhelst känns det rätt ofta att det ÄR ett arbete ibland att få hela familjen att gå runt... :)

    SvaraRadera
  2. Ha ha! Det hade varit rätt kul.

    SvaraRadera
  3. Killmamman: Du har rätt så klart, jag uttryckte mig slarvigt. Kärnfamilj är ju lite snävt i sammanhanget, jag menade nog familjer som består av en kvinna och en man :)

    Klart det är ett arbete, du gör ju ett jättebra jobb och åtminstone enligt statistiken gör du mer än din man. Så gå nu inte och drabbas av ohälsa :) Kram!

    Vilja: Ja visst hade det :)

    SvaraRadera