onsdag 23 mars 2011

Könsförvirring anno 2011 del 2

Väntrummet på bvc. Slår mig ner bredvid annan mor med barn. Alfons sover i bilstolen. Andra modern tittar på A, säger: "Sover han? Eller...sover hon? Jag menar....sover han? Eeeeh...vad är det, är det en han eller en hon?"

Anledning till könsförvirring: Alfons var för dagen helt klädd i blått MEN hade en rosa napp. Så starkt är alltså det att det rosa signalerar "hon". Och det mörkblå "han". Så att den yttepyttelilla detaljen som den rosa nappen utgjorde på det i övrigt blåa barnet gjorde att osäkerhet uppstod.

Könskodningen råder. Det är en strikt regim som alla verkar hålla sig inom ramarna för. Det är inte ens så att bvc-barnen är blandat klädda i orange, lila, grönt eller gult eller andra glada färger utan det är antingen blått eller rosa. Jag vägrar begränsa mitt nio veckor gamla barn genom att bara ge honom tillgång till hälften av världen och hälften av färgerna i den. Eller inte ens hälften, de "färger" han förväntas hålla till godo med är ju mörkblått, brunt, grått och svart.

Och sedan hälften av känslorna, hälften av frisyrerna, inte ens hälften av smyckena och hälften av intressena...

Hade han varit flicka hade han också fått nöja sig med hälften av lönen.


Finn ett fel

2 kommentarer:

  1. åh, de kan inte finnas ett enda fel på Alfons! Han är så fruktansvärt söt så jag nästan går sönder!(kanske inte när han sover, vad vet jag;))
    Den där rosa nappen är dessutom så j*vla tuff i munnen på honom=D

    SvaraRadera
  2. Jossan: Tack gulliga du :) Det var fina ord från en som jag vet har en alldeles extra söt klimp själv :) Ja, jag tycker liksom han klär i rosa på nåt vis.. Inte min favvofärg annars, men vill barnet ha det så fine :)

    Kram på dig!

    SvaraRadera