tisdag 22 mars 2011

Mycket att stå i

Det finns så himla mycket att hinna med och jag hinner kanske en åttondel av det. Känns som tio uppsatser jag skjutit upp att skriva, att komma försent till jobbet eller att ha missat den viktiga föreläsningen som alla andra nu har anteckningar till. I jämförbar stressnivå.

Det är både sånt jag skulle vilja göra och sånt jag borde göra som inte hinns med. Jag måste städa hemmet, tvätta kläder, sköta mina vänrelationer, sköta mina familjerelationer, besöka, bli besökt, sköta Alfons, söka fondmedel innan ansökningstiden går ut, svara på annonser, lägga ut egna annonser och administrera dessa, träna, promenera och insupa våren (och för helvete NJUTA av den), sköta bloggen, åka till bvc, gå på föräldragrupp, svara på mail, röja hemma, skriva inköpslista och handla, stimulera mig genom att komma ut på olika lokaler så som biblioteket, gå igenom tusen digitalfoton och skicka på framkallning, se till att jag har mat att äta, surfa bloggar och annat bra, tänka på framtiden, njuta av nuet.... och tusen andra saker!

De flesta dagar slutar med att det mesta på listan står kvar oavverkat. Och för varje dag tillkommer fler och fler saker. Jag klarar nog inte så här mycket frihet och till synes disponibel tid. Jag har sagt det förut när jag var arbetslös; att ha ett jobb att gå till är något av det mest avkopplande som finns. Man vet att man måste vara där och göra det man ska, man hinner/orkar inte ens drifta iväg i några storslagna idéer om vad man egentligen skulle ha kunnat använda dagen till. Men vet man ju av erfarenhet att förvärvsarbete också kan vara oerhört destruktivt och leda till långvarig tankedöd.

Nu är det ett överflöd och ett gytter av tankar, intentioner och önskemål som alla ska processas och bearbetas och genomföras av en sliten amningshjärna. Det går ju så där. Därav detta blogginlägg.

2 kommentarer:

  1. Sjukt svårt att få ihop allt det där första tiden. Jag har fortfarande inte lyckats hitta en balans som jag trivs med. Har försökt att både glida med och att styra själv så jag får tid att göra det jag vill och måste. Går inget vidare.

    Saknar dig i sfären, men jag suger åt mig desto mer när du skriver. Och så måste jag kommentera genom att prata om mig själv hela tiden. Ber om ursäkt för det....Väldigt oattraktivt personlighetsdrag :)

    Stressa inte opp dej för mycket katten!
    Kram båda

    SvaraRadera
  2. Det är nog det där med att glida med som är shittet för välmående det tror jag. Men att lyckas bli så kool o bara släppa allt annat... Som viljs och börs.. Svårt det!

    Men du gör ett attans bra jobb det vet jag! Det är väl kanske så det här jobbet ska skötas. Glida lite här och styra lite där. det liknar bara inga andra jobb som man får LÄRA sig om därför blir man osäker när man väl står mittit.

    Haha jag lämnade just ett exempel på ett oattraktivt personlighetsdrag hos mig själv i form av en kommentar på din blogg där jag bara pratade om MAJ! :)

    Du får gärna prata om dig, jag är idel öron.

    Kram ni båda oxå!

    SvaraRadera