torsdag 24 mars 2011

Day 07 – a song that reminds you of a certain event

Vad är ett event jag varit med om och vilken låt spelades då? Jag har haft lite huvudbry. Jag har ju inte gift mig och inte vunnit sm-guld. Först tänkte jag på skolavslutningen och "Den blomstertid nu kommer". Den psalmen gör att hela min barndom passerar revy. Men det eventet har ju upprepats så mycket så det är ju snarare tradition i likhet med julen än ett event. Hur översätter man event? Jag tycker det är tragiskt med alla engelska ord som ersätter svenska så man glömmer bort att det ens finns ett ord som passar.

Sen kom jag att tänka på en sång som spelades i en fin men sorglig stund. Min moster gick bort för snart fem år sen. Oväntat och plötsligt och alldeles för tidigt. Hon var nästan min enda släkting, vår släkt är mycket liten. Hon var min mammas enda syster och min pappa har inga syskon alls. Det var sommar då och strax efter var jag ute på promenad. Jag gick och var lite vemodig och tänkte på min moster. Då fick jag plötsligt en visa i huvudet, från ingenstans. Högt och tydligt ljöd den. Jag vet alldeles säkert att det var från henne. Tove Jansson var en av hennes favoriter.

Strax efteråt berättade jag för min mosters familj, hennes man och dotter, om visan jag fått i huvudet och som jag tycker är så mycket HON. Hennes man började gråta och tyckte den var helt perfekt. På begravningen framfördes den som solosång.

Jag saknar dig moster Kerstin!




Det här är en del av musikutmaningen 30 dagar 30 låtar

2 kommentarer:

  1. Åh, den fick mig att sitta och gråta vid datorn. Fast ibland är det skönt att bara få göra det. Fin.

    SvaraRadera
  2. Ja jag kom i gråt också. Under tiden jag skrev inlägget och letade upp visan. Det är skönt och nyttigt. Ut ska det, det gnager värre där inomhus. Ja fin.

    SvaraRadera