måndag 28 mars 2011

Påpeka eller uthärda

Någon av mina grannar, det kan vara någon av dom på sidorna eller den under, har en väckarklocka som står och ringer två timmar per dag. Nu efter sommartidsomställningen är det mellan 8 och 9 på morgonen och 20 och 21 på kvällen. Det är en sån där gammal analog väckarklocka där man sätter alarmtiden lite diffust med en liten pinne. En sån väckarklocka som låter pipipipip-pipipipip. När jag hade en sån brukade jag alltid vakna av det där klickande ljudet precis när timvisaren sammanfaller med den där alarmpinnen och hann ofta stänga av klockan innan den ens han börja låta pipipipip-pipipipip. Lättväckt är mitt mellannamn.

Nu däremot, får jag sannerligen min beskärda del av pipipipip-pipipipip. Jag vet inte om grannen med klockan är död, bortrest eller döv. Man kan ju tycka att personen i fråga borde vara hemma NÅGON gång mellan 8 och 9 eller 20 och 21 NÅGON dag så att den själv blev varse väckarklockstatusen. Men så verkar icke vara fallet.

Jag tycker att det här med väckarklockan bör åtgärdas. Min första tanke var att påpeka det genom en vänlig men bestämd lapp i båda de berörda trappuppgångarna. Typ "Någons väckarklocka ringer mellan 8 och 9 varje morgon, vänligen tryck ner knappen alternativt ta ur batteriet". Jag insåg dock snabbt att risken att någon skriver en näsvis kommentar av typen "Någons unge börjar gapa klockan 04:37 varje morgon, vänligen tryck in nappen alternativt förflytta er ur byggnaden" är påfallande hög.

När det gäller ljud har jag många stenar i glashus att kasta och vill inte dra uppmärksamhet till mig i just den frågan. Min mentala hälsa får väl ses som en petitess i sammanhanget.

Och så tänker jag att det där batteriet måste ju faktiskt ta slut nån gång.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar