söndag 27 mars 2011

Day 10 – a song that makes you fall asleep

Jag kan egentligen inte sova till musik alls. Det bör vara tyst när jag ska komma till ro. För sisådär knappt tio år sen jobbade jag somrar och extra på Stena Lines Tysklandsfärja som går mellan Göteborg och Kiel.

Man jobbade i pass på 6 eller 8 dagar och gick då i princip aldrig av båten. Det var lite Big Brotherkänsla fast inte under lika lång tid. Det var i alla fall stressigt och slitigt och för att klara det var man tvungen att sova under de timmar man var ledig dagtid. Och sova på dagen är något som jag fortfarande har väldigt svårt för. Jag var alltså jättejättetrött hela tiden och när jag väl skulle försöka sova gungade sängen och det dånade från maskinrummet. Inte rogivande.

Det som till slut gav mig lite vila var Sade och hennes musik. Den där softa nattklubbsjazzen och saxofonen  i hörlurarna skickade rogivande bilder av varm karibisk natt genom mitt huvud och jag kunde slockna några timmar.



Det här är en del av musikutmaningen 30 dagar 30 låtar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar