torsdag 26 maj 2011

Råvarupanik

Igår fick jag rabarber av min väninna. I all välmening. "Ja du kanske vill göra lite marmelad eller saft eller nåt, dom är jättegoda nu." Jag fick närmast panik. Jag har aldrig ens befunnit mig i närheten av någon som har syltat och saftat än mindre har jag gjort det själv.

Jag och råvaror är ett oprövat kort. Och förmodligen en dålig kombination. Jag lever på halvfabrikat, hade det inte funnits saker i frysdisken att värma så hade jag dött svältdöden för länge sen.

Väninnan lyckades i alla fall genom noggranna instruktioner få mig att tro att jag kanske skulle kunna lyckas med att göra en rabarberpaj. Möjligtvis. Så nu är stängerna skivade och lagda i frysen i väntan på det rätta stora ögonblicket när jag ska svänga ihop en rabarberpaj från grunden. Med äkta rabarber som jag har sköljt och skivat alldeles själv.

Kanske kommer jag få ett nytt och bättre förhållande till råvaror nu när A ska börja äta mat. Nu går jag faktiskt i grönsaksdisken och spanar efter ekologiska rovor, betor, palsternackor och allt vad det heter. Här ska mosas och mixas från grunden åtminstone till barnet.

Fint ska det va.

Ett knippe ångest

4 kommentarer:

  1. paj är bäst. fast jag gjorde rabarberdrinkar en gång. de var goda med. ifall man gillar lite sura drinkar osm jag :)

    SvaraRadera
  2. Jag tror jag kör på pajen :) Drinkar vet man aldrig hur det slutar :)

    SvaraRadera
  3. Åh, rabarber är det bästa som finns! Kompott? Superenkelt! Själv länsade jag solrosens mammas rabarberland i helgen å ska ge mig på den här: http://www.alltommat.se/recept/Rabarbermarmelad-med-portvin-9631

    Det här är enklaste rabarberkakan som alltid gör stor succé för övrigt: http://www.kokaihop.se/recept/rabarberkaka-2
    Lägg smöret i frysen innan du hyvlar så går det enkelt. Halvera receptet för en rund vanlig form.

    Lite godare än smulpaj...som förstås är gott även det!

    SvaraRadera
  4. Motvalls: Åh tack så mycket för rabarberpepp, det behöver jag!! :) Ska kanske testa den där rabarberkakan faktiskt! Marmelad känns som fortsättningskursen..

    SvaraRadera