onsdag 18 maj 2011

Om ljudnivån och missnöjet

Mitt barn låter så himla mycket. Han är i princip aldrig tyst. För det allra allra mesta är det missnöjesgnäll. Han är förbannad, uttråkad, understimulerad och rasande för det. Mycket sällan är det joller och glädjeljud och fröjdefulla små utrop. Men när det är det blir jag desto lyckligare.

Man kan ju bara sitt eget barn, jag har liksom inget att jämföra med. Men idag när jag och bäste F var och käkade lunch på stan, låg det ett tremånadersbarn i en joggingvagn vid bordet bredvid vårt. Den var så där som Alfons ALDRIG någonsin har varit. Den bara låg där och var vaken och pysslade med sitt och sprattlade för sig själv, pillade med lite grejer och småpratade lite för sig själv. Så tyst som den var under den timmen vi satt där, så tyst är A oftast inte sammanlagt under en hel dag ens. Med undantag för när han sover så klart.

Det är så där jag misstänker att andras barn är, är det så hörni?? Varför verkar det bara vara mitt barn som låter HELA tiden? Man får ju lite perspektiv när man ser ett annat barn i "vardagsmiljö". Jag skulle ALDRIG kunnat ha A liggande så där, varken hemma eller på lokal, inte när han var tre månader och inte nu.

Det här med personlighet på spädbarn har jag tyckt varit så himla svårt att uttala mig om, jag har ju i princip aldrig känt något annat spädbarn. Inte vet jag om dom är lika allihop. Men jag tror inte det. Jag misstänker att A är ett krävande barn. Bvc-damen tror samma. Hon tror han kommer krypa tidigt och gå tidigt, bara för att kunna vara så där aktiv som han ju vill vara.

Jag tror att han kommer äta upp hela mitt hem.

2 kommentarer:

  1. åh läste ditt förra inlägg. Man blir smått galen när man itne får sova. Och då blir det så svårt att älska sitt barn. jag lovar att det finns studner om nätterna när jag vill öppna fönstret och bara låta honom falla ut. Som tur var är det heeelt normalt enligt min bvc-eva och alla andra mammor och pappor. Bambi kör ju vaken varannan timme nu, det tar ju ganska ofta en halvtimme eller så att somna om, ibland mer så det är mest sömnskvättar här. I går hade jag besök av en kör vän och jag sket i att sömnklockan för mig egentlgien ringde kl 22, och vi satt och pratade till halv två. Idag är jag vansinnigt trött, men det kändes ändå bra att göra något som man tycker om :D Bambi är lättare än A helt klart, närhan är vaken. Han kan sitta halvtimmar i sträck ungefär och pillra i gymmet..

    SvaraRadera
  2. Vaken varannan timme.... åh du tappra,jag kan inte ens föreställa mig..

    Ja, det kostar på, men ibland måste man få ta vuxentid också, det finns så mycket uppdämt behov av det. Jag längtar efter en uppsluppen kväll på restaurang med mycket vänner, mat och vin... Får nog vänta ett tag till på den! :)

    Bra drillat med Bambi och självständigheten!

    SvaraRadera