lördag 14 maj 2011

Jag vill också göra den där enkäten

En enkät!! Det finns en stor och fet chans att jag faktiskt fullföljer nåt man sätter i mina händer om det råkar vara en enkät. Jag älskar enkäter. Ett par gånger har jag fått såna slumpvis utskickade från SCB för att jag ska representera befolkningen. Dom behöver inte skicka påminnelser och inte ens ge mig biobiljetter, jag släpper allt och dom får tillbaks sin ifyllda enkät med vändande postbil. Må det handla om trafikövervakning, åldringsvård eller vad det nu må vara. En enkät är en enkät och den ska respekteras.

Sämre är det med den där låtlistan jag VISSTE att jag skulle vara dålig på att göra färdigt! Någon som minns vilket nummer jag fastnade på?

Här kommer i alla fall den däringa graviditets- och förlossningsenkäten som cirkulerar:

(Inte vet jag varför enkäten ser så himla konstig ut i publicerat tillstånd, gles och ojämn och dan, den ser inte ut så i min redigerare...)


1. När fick du reda på att du var gravid? 15 maj 2010

2. Hur gammal var du? 33 år


3. Hur tog din partner det? Förvirring sedan fientlighet


4. Mådde du mycket illa? Inte en enda sekund. Jag kräktes sammanlagt tre gånger under hela graviditeten dock utan att må illa innan. Maten liksom bara vände och kom upp, troligtvis platsbrist.


5. Var du känslig? Ja. Jag grät som en seriefigur.


6. När kände du bebisens första sparkar? Vecka 21 om jag inte minns fel


7. Var du ofta orolig? Ja, ganska. Mycket ångest och sorg över situationen. Och så var jag övertygad om att jag inte skulle få åka hem från förlossningen med ett levande och friskt barn.


8. Sparkade bebisen mycket? Jag kände honom på kvällarna framför teven men han sparkade nog inte hysteriskt mycket. Jag hade moderkakan i framvägg så det dämpade nog lite. På slutade böljade magen fint ändå, det var roligt.


9. När började du läcka bröstmjölk? Jag har till dags dato läckt max tre droppar bröstmjölk och jag helammar fortfarande. Innan förlossningen såg jag icke skymten av någon vätska.


10. Fick du bristningar? Inte ett dugg och det kan vara tack vare Body Shops Cocoa Body Butter som jag flitigt smorde med varje morgon och varje kväll. Eller så har jag bara elastisk maghud av naturen.


11. Blödde du någon gång? Nej.


12. Hur många ultraljud gjorde du? Massor. Behandlade mitt kroniskt höga blodtryck under graviditeten och på grund av det gick jag på många extrakontroller. Tillväxtkontroller, flödesmätningar i navelsträng etc. Och så gjorde jag ju ett KUB-test i vecka 13. Kanske totalt åtta på mödravården och sen ultraljudade jag mig själv på jobbet kanske fem gånger av ren nyfikenhet. I början för att jag var orolig att den inte levde och sen när det började synas och kännas för att jag inte kunde låta bli.


13. Hur ville du att din förlossning skulle se ut? Naturlig. Ingen smärtlindring mer än möjligtvis lustgas. Massage och akupunktur. Bra vägledning av en erfaren barnmorska.


14. Hur började din förlossning? Med en molande mensvärk en hel natt som övergick i regelbundna värkar.


15. Hur många timmar tog förlossningen? Från det att värkarna började bli regelbundna 30 timmar. Från det att jag kom in på förlossningen 18 timmar.


16. Födde du vaginalt eller med kejsarsnitt? Vaginalt


17. Hur mycket var du öppen när du kom in? 1,5 cm


18. Vilken smärtlindring tog du? Varma handdukar, massage, sterila kvaddlar, lustgas, epidural.


19. Dragen med sugklocka? Nä men det var väldigt nära. Dom stod beredda med den. Tio sekunder till så hade dom satt den.


20. Hur lång tid tog det att krysta ut bebisen? Jag har absolut ingen aning. Vid det laget var min tidsuppfattning och min verklighetsuppfattning så skruvade man någonsin kan tänka sig. Det kan ha tagit tio minuter och det kan ha tagit en timme.


21. Blev det komplikationer? Inte efteråt. Dom var lite oroliga under tiden för hans hjärtljud gick ner så under värkarna. Dom tog blodprov från hans huvud och fick sedan efter stor möda till slut fast en skalpelektrod på hans håriga hjässa för övervakning.


22. Vad tyckte du var jobbigast? Att det gjorde så hysteriskt ont. Att jag blev så överväldigad av smärtan att jag tappade kontrollen helt och att det inte fanns nån där som kunde samla upp mig och leda mig genom alltihop. Jag vet inte om barnmorskan försökte, kanske gjorde hon det, kanske var hon inte ens där. Jag var i det närmaste okontaktbar, jag bara skrek i lustgasmasken.


23. Var du rädd för något? Jag var övertygad om att jag skulle dö. Det här överlever INGEN, var en tanke som malde i huvudet hela tiden.


24. Skrek du? Ja.


25. Hur många var inne i förlossningsrummet? Som mest kanske åtta pers på slutet när dom stod med sugklockan i högsta hugg.



26. Hade du någon nära med dig? En av mina bästa väninnor var med hela tiden och så var pappan med dom sista 8 timmarna.


27. Fick du sys? Med fyra stygn


28. Vilken vecka födde du i? 39+2


29. Vad var vikt och längd på bebisen? 2990 gram och 51 cm


30. Ammar du? Helt och fullt.


31. Hur gammal är bebisen nu? Om 5 dagar blir han 4 månader.

32. Vad tyckte du om förlossningen? Chockartad, traumatisk, skrämmande. Jag trodde inte det var sant att nåt kunde göra så ont. Att folk gör det mer än en gång var precis efteråt helt jävla ofattbart.


33. När kommer nästa barn? Oh, förhoppningsvis snart! :) Jag har redan glömt hur ont det gjorde och att få ha en Alfons har gjort att alltihop ändå var så himla VÄRT DET!

2 kommentarer:

  1. haha, grät som en seriefigur... känner igen det :)

    SvaraRadera
  2. Det där med enkäter vet jag inte. Såna som här på bloggen ja, men jag brukar försöka maska mig ut såna som skickas hem. Om det går.
    Kram Malin

    SvaraRadera