torsdag 5 maj 2011

Ärkepuckon

Lite olika blogginlägg leder mig till Underbara Clara som jag inte hängt hos så mycket förut, men jag tror jag ska börja med det. Jag är lite rädd för såna där stora bloggar. Rädd att storhet måste innebära Kissie. Men inte alltid tydligen.

Vad bra hon verkar och vad konstiga folk är. När jag läser det här inlägget börjar jag som så många gånger förr tvivla på om det här med allmän rösträtt verkligen är en så himla bra idé ändå. Folk går bokstavligen i taket för att hon låter sin lille son ha klänning när han vill. Klänning, där går väl ändå gränsen ropar flera av de nästan femhundra kommentarerna upprört.

Men varför är det så få som reflekterar över sina egna reaktioner? Varför räcker inte tanken ett steg längre så man kan förmå sig att ifrågasätta sitt eget tänk? Att vuxna personer inte verkar förstå att våra idéer om vem som ska ha på sig vad inte är några av gud givna absoluta nedpräntade oföränderliga regler? Är det så svårt att fatta att våra normer och värderingar bara är resultatet av att vi har stöpts och formats i en viss kultur? Kan man inte förmå sig, att bara i tanken, tillåta sig att tänka att det hade kanske kunnat vara helt annorlunda? Kanske hade det också kunnat vara precis tvärtom?

Nej då, här tänks och reflekteras inte, här fördöms och moraliseras och skriks rakt ut genom munnen utan att orden ens verkar ha tagit vägen via hjärnan. Runtom i världen går miljontals män omkring i olika former av kjoltyg, kaftaner, tunikor och långklänningsliknande plagg och kan inte tänka sig något annat. Vet dom inte det? Vet en hel hoper svenska människor likt så många okunniga amerikaner så lite om världen utanför att de tror att vårt sätt att ordna samhället är det absolut rätta och enda möjliga?

Snart är det jag som gör slopandet av allmän rösträtt till en stor politisk fråga. Krav på förmåga till kritiskt tänkande, reflektion och någon form av självinsikt borde verkligen vara obligatoriskt för att få agera som vuxen människa i det här landet.

Jag blir så trött på folk!

(Underbara Clara skriver för övrigt också mycket fint och tänkvärt om vad det innebär att vara förälder här.)

3 kommentarer:

  1. Bra skrivet fröken M! Apropå att det hade kunnat vara helt annorlunda vill jag ge dig en länk till underbara Nanna Johanssons hemsida serien "I en annan värld". Ha det bäst, du och Alfons!
    Kram Maja

    SvaraRadera
  2. kanske ska posta länken också :) http://www.fulheten.com/ieav.html

    SvaraRadera
  3. Haha vilken jättebra! Och tyvärr sorgligt sann. Åh, ut med alla såna betraktelser över världen tycker jag! In med den här serien i DN eller nåt, så synd att allt tänkvärt ska förpassas till nån undergroundkultur och bara hittas av ett fåtal.

    Tack tack för komplimang och för länken!

    SvaraRadera