torsdag 5 maj 2011

Morgonhändelser

Dagen började dåligt med att jag missade en auktion på Tradera. Den slutade tydligen en timme tidigare än jag hade räknat ut. Vem sätter sin sluttid på auktionen till 06:58? Bra om man vill få inte så högt pris för sin pryl eftersom ingen hinner buda då. En fiiiiiiiiiiiiiiin jacka till en Alfons modell större var det. Jättefin verkligen. Och så klart blev den också jättebillig. Påt igen bara.

Dagen började också lite bra med att Alfons efter att igår totalt ha vägrat både ersättning och flasksugning faktiskt nu på morgonen drack 30 ml ur flaskan. Jag satt blickstilla utan att andas för att inte störa honom. Adekvata flaskdrickningskills kommer bli ett måste när jag ska jobba några dagar i sommar. Naturligtvis funkade det inte med den första flaskan jag testade, en sån med anatomisk nappdel, killen vill som bekant ha runda nappar. Som tur var finns ännu rund napp som alternativ vad gäller nappflaskor.

Jag skrev till Bambinos kundtjänst och undrade när dom kunde tänka sig att återuppta produktionen av runda nappar, denna omättade marknad där runda nappar säljs under disk på Tradera för hundratals kronor. Dom skrev tillbaks att det kommer dom inte göra för runda nappar är inte optimala för tandutvecklingen. Okej, men anatomiska nappar som bara spottas ut är faktiskt inte bra för varken bebisars eller föräldrars mentala hälsa. Och runda nappar är väl det enda som har funnits i decennier så HUR dåligt kan det egentligen vara? Troligtvis är dom bara rädda för att bli stämda om nån amerikansk människa får för sig att Bambino ska betala barnens tandregleringsräkningar. Vilken ful värld vi lever i.

I dag ska barnets tassar förevigas i gipsform. Känns lite onödigt men lite kjut också.

7 kommentarer:

  1. åh är det därför Bambi inte gillar napp?! Vart hittade du rund?

    SvaraRadera
  2. Do the gips! Det gjorde inte vi och nu har jag glömt hur liten ungen egentligen var en gång i tiden.

    SvaraRadera
  3. Min livskvalitet förbättrades hundra snäpp när jag var hemma hosen väninna som såg mig sitta med lillfingret i A:s mun hela tiden för att hålla honom lugn. Hon undrade varför och jag sa att han vägrar napp. Har du testat runda sa hon. Hon hämtade genast sin sons avlagda (nykokt) och smack där satt den på plats i A:s mun. Han släppte den inte förrän vi hade kommit hem och jag fick lirka ut den. Jag vet inte var jag hade befunnit mig utan den insikten.

    Runda nappar finns i stort sett inte längre. Bambino tillverkade superbra som dom nu har slutat med, men på Tradera säljs nygamla som folk har hamstrat och inte använt. Brukar gå för runt 300:-. Frågar man på barnaffärer finns inga runda nappar men personalen vittnar om att ALLA frågar efter dom för deras barn vill inte ha något annat.

    Jag hittade liknande på babynapp.se där jag köpte till A. RUND NAPP i LATEX är det som mest liknar Bambinonappen. Tyvärr går dom inte att få utan namntryck på, men om man kan leva med det kan det vara ett bra alternativ. Även namnnappen.se har runda nappar i latex.

    Investera och testa! Funkar det så är det värt ALLT!

    SvaraRadera
  4. Jo, och Esska har nappflaskor med rund sugdel! Funkade mycket bättre på A, han vägrade MAM:s platta anatomiska variant.

    SvaraRadera
  5. Jonna: I did the gips! :) Eller, i alla fall satte han tassarna i trolldeg, om en vecka får vi själva avgjutningen. Man skulle gjort från nyfödd till tolvårsåldern, åtminstone en gång per år. Koolers å ha!

    SvaraRadera
  6. Jag är inte hundra om du menar rund som i nappdelen man ser rund eller själva sugdelen rundformad. Så det här kanske är old news för dig men ändå. http://www.littlekidscorner.se/sv/category/306/Tommee-Tippee Dte här märkets nappflaska har en väldigt rundad nappdel å Edith har tagit den från första stund. Kanske värt att testa? Oklart om deras vanliga sugnappar också är runda, har inte testat dem.

    SvaraRadera
  7. Är inte medela's standardnapp att betrakta som rund? http://www.familjeapoteket.se/sortiment/gravid-amning/nappar-flaskor/flaska-150-ml-med-napp

    Nu suger vår bebis på allt, så jag har inte funderat närmare på det. Men den känns rund.

    SvaraRadera