lördag 7 maj 2011

Dagens comeback

Jag var på vippen att lägga ut bärsjalen till försäljning. Den har i princip legat oanvänd, varken jag eller A fattade det eventuellt braiga med att ha honom i liggläge där som pyttebebis.

Men så kom jag på att testa att bära honom på höften. Han har just blivit så stadig att jag börjar kunna slänga upp honom där. Och vad vi gillade det! Han hänger där och betraktar världen som den tryggaste lilla apongen och jag får känna mig som en gedigen afrikansk matriark. Jättebra avlastning för bärarmen och man har en hand fri att pyssla med, den andra behövs än så länge som lite stöd för apongeryggen. Sjalen tar dessutom ingen plats, får plats i skötväskan eller i vagnen. Ta med på stan eller på promenaden och låt barnet skåda världen från trygg plats.

Dagens lovebomb går till bärsjalen.

4 kommentarer:

  1. Sjal är verkligen helbra! Har använt det mkt istället för vagn. Men har haft långsjal fram till hon var året ungefär. De är nu utlånade o numera brukar jag istället knyta mina vanliga sjalar som jag annars har runt halsen o bära henne i på höften. Får hennes faktiskt fortfarande till att somna i dem.
    Passar på att skjuta in en fråga till dig. Visst införskaffade du väl "Ge ditt barn 100 möjligheter istället för två"? Kan inte bestämma mig, är den värd att inköpas eller inte?

    Ha en fin dag önskar vi!
    /PPD

    SvaraRadera
  2. vad bra att den går att anpassa med åldern. ska nog också skaffa mig en sån...

    SvaraRadera
  3. PPD: Ja det är himla mysig med sjalbärande. Och praktiskt! Känns otroligt smidigt nu när det är varmare.

    Bokens köpvärdhet beror lite på vad man vill ha ut av den. Har man inget genustänk alls och är helt ny för dessa tankar, då SKA man läsa den. Har man tänkt en del på könsstereotyper och hur vi fortplantar könsroller hos barn så är det inte direkt nåt nytt. Jag har tänkt übermycket på genusfrågor och feminism så inget i den var egentligen någon aha-upplevelse. Det den innehåller och som är lite nytt för mig är just genusfrågor i direkt relation till barnhavande och barnuppfostran. Den innehåller massor av konkreta exempel på situationer och hur man då kan göra istället, för att erbjuda barnen ett alternativt tänk. Det tyckte jag var bra.

    Så, vill man uppfostra barn genusmedvetet men inte vet hur, då tycker jag nog den är köpvärd. Och om man behöver en genusintroduktion. Det den INTE tar upp så mycket är VARFÖR dom här frågorna är viktiga på ett större plan. Att hur vi klär våra barn och de signaler det ger faktiskt har att göra med viktiga politiska frågor som kvinnors representation i politiken och varför kvinnor har lägre lön än män.

    Men köp köp, gillar du inte så kan du alltid skicka vidare till ngn bättre behövande eller ngn blivande förälder! :)

    Mycket fina och soliga dagar önskar jag dig! :)

    Killmamman: Ja, skaffa! Den är finemang att ha nu på sommaren!

    SvaraRadera
  4. Vad rar du är, tackar för att du tog dig tid att svara ang boken. Jag har "tänket" redan o är plågsamt medveten om våra olika förutsättningar samt vad vi medvetet o omedvetet för över o vidare till våra barn. Men som du säger, så kan jag ju faktiskt kosta på mig den o sen känna mig extra bra genom att föra den vidare! Adlibris here we go :)
    /PPD

    SvaraRadera