onsdag 11 maj 2011

Grannosämjan

Min granne röker. På balkongen som är skild från min med endast en liten skiljevägg för syns skull. Grannen tycker nog att han röker ute och att det då håller sig hyfsat fräscht inne hos honom.

När det är 25 grader varmt och fåglarna kvittrar vill jag gärna ha min balkongdörr öppen. Följden av detta blir att min granne röker ute hos sig men inne hos mig.

Detta eviga granndilemma. För min egen del har jag stått ut i de dryga två år jag har bott i den här lägenheten. Ett luftintag på balkongen gör att han röker inne hos mig även vintertid. Men ska A som är 4 månader också behöva röka hans cigaretter??

Vilka åtgärder bör jag vidtaga? Säg nu inte att jag ska prata med grannen för det är jag alldeles för feg för. Jag är mer ute efter tips som bajs i brevlådan, gift i hans balkonglådor eller arkebusering.

4 kommentarer:

  1. Vi har samma problem, fast vår rökgranne bor snett nedanför. Det känns verkligen som att någon sitter i vårt vardagsrum och röker. Får du några bra tips så dela gärna med dig. Kanske elda upp hans bil? Nej, just det, det har någon annan redan testat. Det hjälpte inte.

    SvaraRadera
  2. Fröken märkvärdig, jag är själv "rökare på halvtid" och gör det på min balkong. Skulle min granne komma hit och knacka på för att beklaga sig över att hon/han får in rök i sitt vardagsrum tex, så skulle jag bli väldigt generad och illa till mods, eventuellt sluta röka helt..Jag röker iofs bara kvällstid på balkongen, but still...Det är värt ett försök.Prata med grannen.
    Förmodligen har du ingen rätt att säga någonting eftersom att det är en balkong och den "ägs" av gannen..Men i nykvarn kan man få böta om man röker på balkongen..Plötsligt händer det
    kram

    SvaraRadera
  3. Släppa ner två möss i brevinkastet precis när grannen åkt på semester - så de hinner föröka sig å ställa till oreda tills han kommer hem igen?

    Well, kanske funkar sämre när du själv bor så nära, risken är ju att nån bebismus hittar in till dig...

    Prata med hyresvärden?

    SvaraRadera
  4. Jonna: Haha, så du har brandbombskills som du finslipar på fritiden alltså? :) Skicka receptet så kan jag åtminstone läsa det högt på min sida balkongenså han fattar vinken.

    Jossan: Ja, jag skulle också bli sjukt generad om nån klagade på mina förehavanden i hem eller på balkong. Men jag tycker det blir så jobbigt om grannen inte är den tillmötesgående typen. Dålig stämning forever. Inga mer hej på gatan, inget avslappnat balkonghäng mer för varken honom eller mig. Det hade varit så himla skönt om det helt enkelt hade funnits ett förbud från hyresvärden att luta sig på. Så att var och en slapp springa och uppfostra sina grannar med allt vad det innebär.

    Eller så börjar jag grilla nåt riktigt osande på min balkong så han fattar vinken.. ELLER så flyttar jag till Nykvarn! :)

    Kram på dig!

    Motvalls: Haha möss vad kul! Jag är bara rädd att det nog inte blir så roligt för mössen när grannen kommer hem igen. Jag vill inte att nån ska behöva offra livet, allra minst mitt barn som ska få sviter av passiv rökning..

    Ja, det blir nog åtminstone ett mail till hyresvärden.

    SvaraRadera