torsdag 17 februari 2011

Krig

Från galenskap version 1.0 höjdes denna nivå under gårdagen till en helt supergalen version 2.0. Av pappan. Efter att inte ha brytt sig ett skit under graviditeten eller varit ett stöd för mig eller på något vis uppvisat engagemang för det kommande barnet och inte heller sedan pappadagarna efter förlossningen (då han var här sju dagar av tio, resten på annat håll) ha hört av sig EN ENDA GÅNG för att fråga hur hans son mår eller hur det går för oss, hävdar nu denna människa triumferande att han minsann har RÄTT till gemensam vårdnad (eller DELAD vårdnad som han tror att det heter) och RÄTT till hälften av föräldraledigheten! Detta är samma person som ännu inte heller betalat en enda krona av vad Alfons har kostat hittills.

Och det är samma person som också insisterat på ett faderskapstest som ska tas på onsdag på familjerätten. Han gör inte detta av kärlek till Alfons utan för att jävlas med mig. Han känner inte ens kärlek för Alfons. Han tror att det funkar ungefär så att efter halva min föräldraledighet kommer han och hämtar Alfons och tar hem honom till sig. Ett spädbarn som aldrig varit hemma hos honom och som i princip aldrig träffat honom!
Han hävdar att han ska ta detta till domstol. Jag är så otroligt stressad och livrädd att dom ska ge honom gemensam vårdnad. Jag behöver inte det här. Jag sov max två timmar inatt och Alfons känner av och är orolig också. Mitt huvud känns som en ballong. All denna information har jag fått via sms från honom. Jag säger att vi måste ju prata om det här om han menar detta på allvar. Han skriver tillbaks att inte vill prata med mig och inte träffa mig. Där sprack alltså grundförutsättningarna för gemensam vårdnad som kräver att man kan samarbeta kring barnet.

Jag kommer kontakta familjerätten igen och försöka få till ett enskilt samtal med någon jurist där för att få exakta besked om mina möjligheter att behålla ensam vårdnad. Jag har aldrig någonsin hävdat att han inte ska få träffa Alfons, tvärtom. Han har aldrig velat och aldrig intresserat sig. Och umgängesrätt finns självklart och den är till för Alfons skull och det kommer jag aldrig motsätta mig. Men att den här labila, irrationella och ansvarslösa personen som inte klarar av att ta hand om sitt eget liv ska ha rätt att fatta juridiska och ekonomiska beslut kring mitt barn gör mig tokig och galen och skräckslagen.

Den närmaste dagarna kommer jag tillbringa all ledig tid jag kan få vid datorn för att skriva ett dokument till familjerätten där jag förklarar varför jag anser att pappan är olämplig som vårdnadshavare. Om jag uppdaterar dåligt här på bloggen så är det därför...

Peace.

7 kommentarer:

  1. Näe...Vad är det med män som gör att de MÅSTE få rätt till barnet när den väl är här men inte bryr sig märkbart under tiden kvinnan bär det?

    Bara hur du formulerar dig kommer att ta dig långt. Tror och hoppas att du kommer ta hem det här. Synd bara att det ska behöva fälla en skugga över din tillvaro när du har en miljon andra saker som behöver din uppmärksamhet bättre.

    Jag blir så frustrerad och ledsen för din skull, men jag är din ständiga hejarklack, vet du!

    Största kramen till dig!

    SvaraRadera
  2. Åh vad j-vla skitjobbigt!
    Skönt att du orkar kämpa. All styrka till dig. Hänger på i hejaklacken.

    Heja heja!

    SvaraRadera
  3. Men vad jobbigt! Lycka till med skriveriet!

    SvaraRadera
  4. Fan, jävla svin!
    Men jag tror inte att du behöver oroa dig. Ni är väl inte gifta? Då har ju du ensam vårdnad i dagsläget om ni inte har skrivit på andra papper. Han kommer att få väldigt, väldigt svårt att få igenom någon ändring vad gäller vårdnaden. Han har nog bara fått nys om föräldraledigheten - såg ordet LEDIG - och tänkte WOW. Puckot fattar nog inte vad det innebär att ta hand om ett barn på heltid. De brukar inte det...
    Massa kramar till dig.

    SvaraRadera
  5. Gå in på forumet ensam vårdnad och liknande på Allt för föräldrar, där finns det mkt kunnigt folk som kan ha bra tips och ge fint stöd.

    Jag förstår dig mkt väl ang oron, att den gnager och gör livet jobbigare. Men du ska veta att han har inte en chans att ta Alfons ifrån dig. Aldrig! Det kommer inte att hända.
    Du har hela tiden bjudit in till samarbete och du har aldrig nekat honom umgänge.
    OCh visst kan du skriva ett dokument över hur olämplig som far han ev skulle kunna vara, men ännu hellre så för istället anteckningar om hur han beter sig mot er nu, datum och spara och skriv även ner alla hans sms.

    Och ett annat tips, amma sonen, så länge du gör det är det ingen fara på taket överhuvudtaget.

    Massa kramar från PPD

    SvaraRadera
  6. Du kommer aldrig behöva dela något med det svinet. Jag trilskas med samma skit... Åh alla är på min sida inklusive familjerätten. Kramis

    SvaraRadera
  7. Skriv inte bara ner SMS:en, se till att spara dem också så du har bevis på att de finns.

    SvaraRadera