söndag 13 februari 2011

Gångbaneeländet

Ja hur är det nu man ska bete sig på gångbanor? Min förvirring efter de senaste veckornas promenader med mitt nya sällskap barnvagnen är total och fullständig. Hunden är fortfarande på vilohem hos mina föräldrar, men som promenerande med hund håller jag mig alltid till vänster på gångbanan. Enligt gängse hundägarpraxis för man sin kopplade vän på sin vänstra sida. För att hunden då ska kunna gå vid kanten och nosa där det är som mest spännande och för att man ska hålla hunden så långt från andra hundar vid hundmöten är det mest praktiskt att hålla sig till vänster.

Dock har jag alltid upplevt att alla andra jag möter tillämpar nån slags högerregel, för jag tycker mig se att dom uppvisar en viss irritation när dom får väja och böka för att jag går på den felande vänstra sidan. Har jag alltid trott! Tills nu, när jag går utan hund men med barnvagn och känner mig mycket präktig och korrekt när jag äntligen får hålla så långt till höger som möjligt på gångbanan. Då plötsligt går alla jag möter på vänster sida! Nitiskt till vänster går dom och ger inte minsta tecken på vilja att maka på sig utan jag får mecka mig åt sidan med vagn och allt. Kan dom bestämma sig nån gång va va?

Är det så att den regel som gäller på gångbanor i själva verket är den där gamla vanliga som gäller på landsvägar att man går på vänster sida och cyklar på höger? Är det här något jag borde ha lärt mig på trafikskolan?

Tacksam för upplysning av någon som besitter sådan!

Mitt senaste promenadsällskap iförd alldeles för stor overall så det är armar-uppåt-sträck som sällabbar. Roligt tycker hans mamma. Och nappen har man fått peta dit också. Det får man ibland men inte alltid. Men vilken sida ska han gå på egentligen?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar