torsdag 16 december 2010

Vecka 35 (34+3)



Här är veckans fetmastatus. Saknar någon en badboll kan det vara jag som har svalt den. Det här är ändå morgonversionen. Den brukar vara större på kvällen.

Det är intressant hur man helt avdramatiserar sin kropp som inte varande något annat än en gravidstatus och ett bebisbo. Jag skulle aldrig drömma om att lägga ut underklädesbilder på mig själv på nätet som ogravid.

Det är ju faktiskt fascinerande med denna kroppsliga förvandling, det är väl det. Man inser utan att inse. Beställde en amningsbehå med E-kupa på nätet. Jag har till vardags B-kupa men har nu jobbat upp mig till en D-kupa. Visserligen lite trång men ändå. På föräldrakursen rekommenderades att man kunde skaffa en första att ha, som var någon storlek större än den man hade nu. Jag tyckte E-kupa lät groteskt och väntade mig en fladdrande skapelse och känslan av utklädd pre-pubertal tolvåring.

E-kupan kom och satt som en smäck. Vad ska jag amma i? F-kupa eller? Det är ju bisarrt.

Fick just ett mms från min vän E:s NUPP-ultraljud som hon skulle på idag :) Det var ju fantastiskt fint och roligt! Det ligger minsann en liten varelse i den där lilla 12-veckorskulan hon går omkring med.

På andra håll kämpar andra jag känner med hormonbehandlingar och IVF-planering. Kastas mellan hopp och förtvivlan. Det finns ingen rättvisa. Många kan men vill inte och andra vill men kan inte.

Och så alla vi som lever i en annan slags ovisshet. Det ska komma ett barn, men vilka omständigheter kommer det växa upp under? Vilka kommer finnas där? Vilka kommer det minnas från sin barndom, vilka blir för alltid ett minne av trygghet, vilka kommer bara fladdra förbi?

6 kommentarer:

  1. Oh jag vill kommentera så mycket på dina senaste inlägg men fick bråttom här nu. Fina, fina magen har du i alla fall.
    Det jag ville var att få Frökens adress så jag kan skicka boken till dig. Maila till engravidsberattelse@gmail.com

    Danke!

    SvaraRadera
  2. Jag har mailat dig men skrev jag fel adress kanske? Jag testar igen nu på stört! Hör av dig om det inte funkar...

    Ja fin får man väl säga om magen med tanke på vad som bor i, hade det varit i nåt annat sammanhang hade det ju varit en ölkagge :)

    SvaraRadera
  3. Kul reflektion med underklädesbilder, känns precis likadant haha! Är på v 31+4 nu och väntar på att tiden ska gåååå... Samma "problem" med brösten och behöver man stor kupa måste man va stor runtom vilket jag inte är (vill inte betala många fler pengar än 200 när man måste köpa ny/inte kommer använda så länge). Har du nå bra tips kanske?

    SvaraRadera
  4. Jag hittade en ny, oanvänd amningsbehå på Tradera för 40-50 kronor+porto. Storlek 75E. Den verkar stabil.
    Kolla där, brukar ligga ute flera olika storlekar och även helt nya som säljs för billiga pengar!

    SvaraRadera
  5. Åh, vilken söt mage du har! Helt perfekt! :)

    SvaraRadera
  6. Anonym: Tack! :) Min bror sa senast idag att han tyckte att magen hade fått en mer "aggressiv" form sen sist han såg den :) Jag ska fota den igen den här veckan så får vi se hur ilsken den ser ut på bild.

    SvaraRadera