onsdag 22 december 2010

Hundra möjligheter istället för två

I går landade min julklappsbok till mig själv i brevlådan. Den heter "Ge ditt barn 100 möjligheter istället för 2" och handlar om könssterotyper och hur vi "gör kön" genom att, ofta helt omedvetet, bemöta flickor och pojkar på olika sätt. Som redan genusmedveten hoppas jag att den kan bistå med lite handfasta tips för barnvardagen. Och lite pekpinnar och varnande fingrar att akta sig för som ögat. Jag återkommer med recension när den har hunnit bli mer bläddrad i.


Idag annars kallt, kargt, hårt, bistert, sammanbitet, bittert, refluxtraumatiskt. Yttre och inre permafrost som behöver värmas och smältas och bilda små porlande glittrande bäckar istället för det gigantiska isberg som dominerar. För övrigt ångrar jag redan att jag outade bloggadressen. Ogillar att vissa kan välja om de vill vara personliga medan jag inte längre har nåt val. Just nu känns det som det kommer påverka tonen.

Känner mig naken, exposed. Måste samla tankar och kraft och återkomma.

4 kommentarer:

  1. Tack för tipset! Den är beställd, och ska bli spännande att läsa. Kändes som ett måste efter julklappsutdelningen med idel bilar och blåa kläder till den lille gossen.

    SvaraRadera
  2. Jag är inte färdig än men den är konkret och väldigt lättläst! Har man inte tänkt genus innan så kan man omöjligt missa poängen.

    Köpte den även i syfte att låna ut till min omgivning och vissa vilseledda gravida väninnor. Det är ju bra ju fler som fattar grejen och varför det är viktigt!

    Lycka till och hoppas det ligger nåt rosa i julpaketen nästa år! :)

    SvaraRadera
  3. Har du hunnit läsa den ännu? Vi tänkte köpa den, men sparat det till efter nyår.

    SvaraRadera
  4. Anonym: Har läst ungefär 2/3 av boken. Tycker den är läsvärd. Väldigt lättfattlig, inte alls akademiskt skriven, utan för alla. Jag är intresserad av genusfrågor sedan tidigare och har läst mycket om det. Det som jag tycker är bra med den här är att den väldigt konkret tar upp exempel och situationer man hamnar i med barn och den ger förslag på hur man kan agera istället, för att utmana normen och erbjuda alternativa tankesätt.

    SvaraRadera