torsdag 30 december 2010

Tungt

Idag känns det som jag väger tusen kilo. Ååååh vad det är ansträngande allting! Resa sig, sätta sig, röra sig för att inte tala om att böja sig. Och ALLT tappar jag på golvet. Så jag måste böja mig och ta upp.

Hade tänkt träna i förmiddags men orkade bara inte ta mig iväg. Jag var för tung för att resa mig ur soffan. Ändå vägde jag "bara" 70,1 kg hos barnmorskan häromdagen. Alltså 2 hekto mindre än innan jul. I alla fall stannade jag hemma och gjorde lite coreövningar och hantellyft framför teven istället. Och i kombination med tre långsamt vaggande men hyfsat långa hundpromenader känns det som att jag uträttad storartade hjältedåd idag. Nu vill jag BARA att bebis ska komma ut. Så allt kan bli som vanligt. (haha)

Jag har spekulerat i vad som är jobbigast, att ha bebisen inuti eller utanpå kroppen. Båda alternativen verkar ha både för och nackdelar. I magen kan ingen höra den skrika, det är ju en fördel. Den behöver heller ingen tillsyn eller passning, inte bytas blöjor och matas. När den väl har kommit ut måste den stora fördelen vara att man kan börja bli normal i kroppen igen. Normal blodvolym, ingen nästäppa, ingen extra tyngd i magen, slippa bli andfådd bara av att föra ett vanligt samtal. Just nu verkar lösningen att den ska komma ut ur min kropp väldigt tilltalande. Det är väl så naturen har klurat ut att man ska känna kan jag tro.

Var tvungen att ta mig samman och samla krafterna för att fixa tvätten. Det var också väldigt jobbigt. Tvättstugan är i nästa hus och jag måste gå ut utomhus och in två portar bort för att komma dit. Jag försöker tänka att jag hade kunnat bo nån annanstans i världen och haft flera kilometer till rinnande vatten och varit tvungen att traska dit flera gånger dagligen för att tvätta och hämta dricksvatten och varit gravid med mitt åttonde barn och knappt haft något att äta. Det hjälper så där. Jag hade säkert inte behövt traska i femton minusar och riskerat att halka och slå mig fördärvad för varje steg.

I ett annat liv önskar jag mig att kunna ha en tvättmaskin i mitt hem. Tvättstugor är faktiskt inte värdigt. Jag hatar att städa andras ludd och att hitta främmande människors hår bland mina underkläder.

Två ansträngande saker kvar idag: diska och ytterligare en djurpromenad. Få se om jag överlever.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar