fredag 10 december 2010

Överflöd

Min mamma älskar att konsumera och handla. Jag har gett henne titeln konsumtionsbulimiker. Till hennes fördel ska sägas att hon är väldigt generös och hon handlar lika ofta för att ge bort sina inköp. Hon konsumerar förhållandevis bra grejer och lägger mycket pengar på ekologiskt och rättvisemärkt och hon handlar lika gärna begagnat som nytt. Hon stödjer också massor av olika föreningar med gott ändamål.

Sedan några månader tillbaks är det hennes blivande barnbarn som är föremål för bulimin. Det som hetsinköps och sedan spys i min riktning är framförallt stora mängder barnkläder. Själv hade jag utifrån en mall i en gravidbok gjort en prydlig förberedelselista med nödvändiga inköp inför bebis ankomst. På den såg det ut ungefär så här: " 6 bodies. 3 par strumpor. 2 par byxor" och så vidare. Så prickade jag av när jag hade investerat i en sak och räknade med att det skulle ta flera månader att beta av listan.

Då kom mamma med fyra (4) väskor fulla av bebiskläder, begagnade, som hon köpt mestadels på Tradera. De flesta var i jättefint skick, vissa helt oanvända. Det var utan att överdriva hundratals plagg och min blygsamma lista blev hårt brädad av detta överflöd. Resultatet av mammas shopping är att jag troligtvis inte kommer behöva tvätta alls de första månaderna. Det är bara att ta ett nytt plagg ur högarna.

Jag har försökt begränsa henne och säga att behovet av bebiskläder i storlek 56 nu är mer än mättat. Med det enda resultatet att hon har gett sig på nästa storlek. Nu finns det lika mycket i varje storlek och det börjar droppa in vintermössor till en ettåring. Hon är alltså uppe i storlek 80, vilket jag känner förpliktigar och lägger vissa förväntningar på mig och bebis.

Herregud, jag vet inte om jag kommer klara av en förlossning och min mor ser fram emot ettårsdagen :) Jag vet inte om jag ska skratta eller gråta. Men det är väl kanske skönt att nån annan än jag ser hela det här projektet an med tillförsikt och optimism!

Dessutom har ju min mamma roligt under tiden.

Bebis senaste tillskott till kollektionen. Ett Villervallaset i storlek 80.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar