tisdag 7 december 2010

Morgonsjuka och bebisbesiktning

Idag var bebis på ny besiktning på sjukhuset. Jag borde verkligen ha lärt mig att inte förlägga planerade aktiviteter till morgon/förmiddagstid. Jag är så himla risig då. Lågt blodtryck och hjärtat bara hamrar och jag svettas och ojar mig och får mjölksyra i benen för varje steg och vill helst gå dubbelvikt om jag måste gå men allra helst ligga i min säng eller på min soffa.

Klockan 9 skulle jag vara på sjukhuset och innan dess frukost och hundpromenad och skrapa bilen och åka nånstans och fixa växelpengar till sjukhusparkeringen. Sjukhusparkeringen som kanske är den mest parkerade av alla parkeringar i hela kommunen är en av få som fortfarande BARA accepterar myntbetalning i parkeringsautomaten. Inga sms-alternativ, inga kontokort, inga bensinkort. Och nitiska parkeringsvakter. Vem har massor av mynt på sig nuförtiden?

Jag insåg mig vid 8-tiden besegrad av min kropps skröplighet och ringde bebisens pappa som inte skulle med idag på grund av hög arbetsbelastning. Han var snäll och lovade komma och hämta mig och skjutsa mig till sjukhuset. Väl framme tyckte han att han lika gärna kunde stanna eftersom han ändå har rast vid 9. Så vi fick båda se bebis bli måttad och inspekterad.

Den ligger kvar med huvudet neråt med ryggen åt min högra sida och sparkar och boxar mig på min vänstra. Har legat så ett par veckor minst, undrar om den har hittat favvopositionen och bestämt sig för att stanna där tills det är dags att kläckas. Vi kunde se lite av ansiktet, den lilla näsan och en underläpp som snuttade i blindo, en mun som gapade som en jättelik haj och svalde massor av vatten. Övriga mått var normala, den väger 2077 gram vilket var inom normalramen men något under medelvikten i den här veckan (34). Skallens diameter var 8 cm och lårbenet var ungefär 6-7 cm långt. Pyttelitet!

Det är hårt att vara gravid nu. I synnerhet idag. Jag börjar nästan grina när jag ska knyta skorna, så jobbigt är det. Och ute femton minusar och så jävla långt till våren. Förut idag såg jag solen på en gul husfasad och den blå himlen bakom. Fick en förnimmelse av vårdoft och vårljus och fuktiga yrvakna gräsmattor. Drog en djup minusfemtongradig suck och insåg att om sisådär 4-5 månader KANSKE...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar