söndag 12 december 2010

Förlossningsplan

I mitt huvud har jag så smått börjat snickra på en förlossningsplan. Eller åtminstone önskemål om hur det i bästa fall skulle kunna bli. Jag vet inte om själva den nedskrivna listan har någon betydelse i verkligheten eller om den mest gör nytta som en process i ens egen mentala förberedelse.

Det här är i alla fall lite av vad jag har tänkt på hittills:

1. Vill ha dämpad belysning i rummet. Ogillar i alla sammanhang lysrörsbelysning och önskar mig mild, snäll och mysig punktbelysning.

2. Skulle om jag orkar vilja föda i annan ställning än liggande på rygg. Gärna stående, knästående, på huk eller dylikt.

3. Önskar att jag så långt som möjligt ska klara mig med bara lustgas. Men jag förstår att det är lätt att sitta här smärtfri och kaxigt nobba avancerad smärtlindring. Jag tycker bara att alla metoder verkar så sjukt obehagliga. Och jag vill absolut inte ha epidural.

4. Jag vill inte bli sönderklippt!!

5. När barnet är fött vill jag helst inte att någon försvinner med det ut ur rummet utan att jag eller pappan följer med. Ja, jag tror att dom ska byta ut det eller plantera in ett alienchip i nacken på det.

6. Jag vill att barnmorskan är snäll och erfaren och finns på plats och säger till vad jag ska göra, när det är läge att krysta och inte.

Så långt har jag kommit. Fortsättning följer när jag tänkt mig ännu klokare!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar