tisdag 30 november 2010

Barnvagnsspotting

Har idag vidgat mina vyer genom att bege mig till en för mig relativt okänd grannstad för barnvagnsspaning. Hittade en helt ny vagn på en begagnatsajt jag brukar trejda på. Jag vet inte vilka egenskaper som är fördelaktiga hos en barnvagn, vet inte vilken känsla och vilka detaljer man ska leta efter. Jag har nog i princip aldrig framfört en barnvagn av något slag. Dock har jag förstått att boende i trappuppgång utan hiss bäddar för fördel kombivagn med portabel liggdel som man kan lyfta med sig medan vagnen får stå kvar.

Jag tyckte vagnen var fin och den skulle egentligen gå på auktion men eftersom gubben som sålde hade en till likadan på lager blev jag erbjuden att köpa med mig den här på en gång. Skulle just slå till när jag insåg att jag åkt hemifrån utan plånbok. Great. Jag får åka 8 mil imorgon igen. Säkert kan vagnen välta, börja brinna, falla i småbitar, explodera, blekna, sätta av i sken eller vad det nu är man ska oroa sig för. Det är inget känt märke. Men det finns faktiskt barn som inte har nån vagn alls utan växer upp på gatan och överlever det också. Tänka relativt lindrar både nojor och dåligt samvete på ett bra sätt.

Det var hur som helst mycket trevligt att komma ut i världen för en dag! När man går hemmavid sysslolös, utomhusklimatet är omöjligt att vistas i utan risk för köldskador, mängden pengar som finns att spendera är obefintlig och bilen av samma anledning bör användas ytterst sparsamt så är mängden stimuli man kan utsättas för på en dag minimal. Nu skulle jag vilja ha ett jobb! Jag är trött på att lunka runt och göra samma saker, vill ha nåt att bita i och tänka på. Jag vet att det kommer snart, men jag har varit arbetslös lite för länge nu.

Här är vagnen jag tänker mig att handla imorgon. Ja, man kan vända på handtaget så man kan se barnet.

2 kommentarer:

  1. Jag har bölat lite i smyg över min stora, fula, gamla vagn. Vi skyller det på gravidhormoner. För nu, i det här väglaget är jag väldigt nöjd med den. Robust med ett jäkla grepp i däcken och stabil som en pansarvagn! Mjukliften med den fula insidan i fleece är perfekt för den här vintern.
    Och faktiskt. Begagnat vinner vilken match som helst mot en 9000-kronorsvagn när delar måste bytas ut och repareras. Palla det?!

    SvaraRadera
  2. Jag tror på robust. Och på mjuklift. Den jag köpte har luftdäck. Jag vet inte när det är bra eller dåligt. Kan tänka mig att jag kommer bli irriterad av att få punktering på nån grusvägspromenad med hund och vagn. Men nytt till priset av begagnat känns ju bra. Så får det hålla så länge det håller.

    SvaraRadera