fredag 12 november 2010

Fredagsmys.....eller nåt...

Frysmannen återkom med reservdelen så nu är frysen lagad. Synd bara att jag inte har råd att köpa glass! A-kassan är inte en effektiv instans. 25 september fick jag min sista löneutbetalning bestående av några innestående semesterdagar och semesterersättning från gamla jobbet. Sen överlevde jag lite till på Traderaförsäljning. Nu har kassakon verkligen gått i sin. Hoppas myndigheten nu sköter sitt innan det blir räkningsdags den här månaden annars blir det trixigt.

Sitter i soffan och har fredagsmys med mig själv och voffsi. Bebis är också med och leker innanför hud och hinnor och vätskor. Emellanåt rör sig hela magen och då blir jag full i skratt för det ser roligt ut. Lite vemodigt att vi har eget fredagsmys och jag blir lite sorgsen, fast det är skönt också. Då tänker jag på alla som INTE ser fram emot fredag och helg för att det är två hela dagar som man måste vara hemma och vara med sin familj. Och då tänker jag att det lika gärna kan vara så här.

Jag är i alla fall inte irriterad på att nån annan inte går och tar hand om disken.

Jag har lagat GOD fredagsmysmat med massor av olika rotfrukter i ugn (billigt också!) och åt sojaburgare till det. Till efterrätt blev det popcorn. Skönt också att inte behöva dela med sig! :) Jag tycker det är spännande att mitt barn är uppfött på nästan enbart vegetarisk kost. Jag undviker allra helst alla livsmedel av animaliskt ursprung men äter mejeriprodukter och ägg då och då av praktiska skäl men föredrar alternativa produkter. Jag äter lite fisk ibland men har inte ätit kött på tolv år. Nåväl, vi får se hur bebisen ser ut när den kommer ut, kanske är ett stycke djur allt den skulle ha behövt därinne :)

Fredagsmysfrossa! Gött!

Magen fick i alla fall godkänt på mvc idag. SF-måttet låg kvar på 31 cm och har således inte ökat sen förra veckan och inte vikten heller. Hade det varit syndromet med för mycket fostervatten skulle SF-kurvan har rusat i väg bara på en veckas tid enligt barnmorskan, så de misstankarna är för närvarande avskrivna. Lyssnade på hjärta och det svischade på så fint! Den barnmorskan jag har nu är rolig men jag tror inte lika skarp som hon jag hade när den nuvarande var sjukskriven i två månader. Hon var en fena på att känna bebiskroppsdelar och hitta hjärta, jag tror min nuvarande har en mer social begåvning.

Vi diskuterade kring influensavaccinet och jag var en riktigt jobbig patient! En sån som jag själv blir irriterad på när jag har patienter. Jag ifrågasatte allt! Så vi bestämde att jag själv skulle ringa och diskutera med infektionskliniken och återkomma på måndag när jag hade bestämt mig. Jag tror jag har kommit fram till att jag ska vaccinera mig. Tydligen finns inga rapporter om att vaccinet skulle påverka barnet på något negativt sätt, däremot om jag skulle bli allvarligt sjuk i influensa kan det vara mycket riskabelt för bebis. Sen är ju vaccinet ganska hastigt och lustigt framtaget, typ förra året, så exakta eventuella risker och biverkningar är nog inte helt kartlagda.. Jag är nog löjlig men jag är bara orolig för barnet och vill inte vara en av dem som vaccinerade sig med nåt som visar sig vara det nya Neurosedyn! Typ. Men nu ska jag i alla fall ta det på måndag. Varför gjorde jag inte som alla andra och vaccinerade mig förra året så hade saken varit ur världen nu!

Mitt blodtryck var normalt och jag fick lite Niferextabletter med mig hem att testa för att se om jag blir lika dödssjuk av dem som av Duroferonet. Hoppas inte. Mina förmiddagar i sjuksängen och på toaletten är ju som bortblåsta sen jag uteslöt Duroferonet ur min kost och jag vill så klart ha ett hyvens hb men inte till det priset.

Vad mycket det finns att skriva, trots att mina dagar är hyfsat händelselösa och jag inte har nåt egentligt liv. Tänk om jag hade haft ett jobb och en familj då hade jag fått skriva en roman. Bestående av beskrivningar av min vardag. Kul. På eftermiddagen släpade jag mig till Friskis på träning. Det var bra! Varför gör man det inte bara? Och oftare. Så himla mycket skönare att gå dit än att inte göra det. Det funkade bra och jag blev inte på minsta vis utarbetad. Det jobbiga var att jag fick för mig att alla kollade på mig (paranoia) och bebis hoppade på min urinblåsa så jag fick gå ut och kissa två gånger under passet. Sen är vissa rörelser svårare än vanligt att göra, men det mesta går ju helt okej. Armhävningarna är nog den största skillnaden, jag orkar göra typ två stycken. Men så klart har inte har mina muskler hunnit anpassa sig till att plötsligt lyfta 10-12 kilo mer än vanligt, så det känns TUNGT.

Nu är jag sugen på vit choklad, har ännu inte hittat denna i affären trots att jag letat..




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar