onsdag 10 november 2010

Trendiga barn

Något jag tycker är väldigt obehagligt är barnmode och trender för barn. Och trendiga barn. Det finns något mycket läskigt i när barn ska se ut som små vuxna, i samma poser och med samma attribut. Läskigt ur flera olika aspekter. Dels pedofilvarningsaspekten, att det finns stringtrosor för småbarn och att pyttesmå pojkar ska ha byxor som visar kalsongerna. Och dels det skrämmande i att barn ska vara snygga, tuffa och se coola ut, istället för att vara praktiskt och slitstarkt klädda för lek, rörelse och aktivitet.

Sen finns det nån underliggande otäckhet i det där med barn som inte riktigt är barn, kan inte riktigt sätta fingret på vad det är men det är obehagligt på samma sätt som clowner är obehagliga. Och på samma sätt som barnen i Kents fantastiska video är riktigt otäcka. Barn ska inte vara tuffa och hårda, barn ska vara barn, annars blir jag rädd.

Lite väl trendiga barn för min smak:







Lika läskiga som clowner:


2 kommentarer:

  1. Haha älskar att du avslutar med den där It-clownen. Och jag håller med dig till punkt och prickar. Det ser nästan freakish ut med små kopior av vuxna.

    SvaraRadera
  2. Word!!
    Så skönt att det inte bara är jag som tänker så...
    Ett bra inlägg på ett "nyttigt" sätt!

    SvaraRadera