fredag 26 november 2010

Det bidde inget

Just denna morgon när jag skulle få lite efterlängtad fysisk beröring som gravid i form av massage så bestämmer sig en ny oangenäm fysisk sensation för att infinna sig. Jag satt vid frukostbordet när det började göra gruvligt ont i höger sida och stråla som knivar neråt ljumsken och bak mot korsryggen. Mycket ondare än sammandragningar och förvärkar och allt jag hittills upplevt. Jag blev rädd så klart och undrade vad som hände. Reste mig från köksbordet och släpade mig dubbelvikt och haltande in till soffan där jag blev liggande.

Spänd i hela kroppen och glömde att andas. Undrade om det var en värk?? Men så tidigt och varför bara på ena sidan? Hann tänka att om det ska göra så här ont att föda så glöm mina ambitioner om enbart lustgas. Det gjorde så ont så jag höll på att spy. Det kom inte i etapper eller intervaller utan var ihållande i ungefär en kvart innan det började släppa något så jag kunde resa mig.

Fick ringa barnmorskan som inte visste utan hänvisade mig till mvc-läkaren. Som inte heller visste utan hänvisade mig till avvaktan och vila. Tänkte hon bara glömde säga två Panodil också så det tog jag av mig själv. Ringde gulliga massösen och avbokade. Hon var supersöt och började prata med mig om att det var viktigt att komma ihåg att andas ordentligt nu när jag hade ont och att mitt presentkort kunde ju få dispens till nästa år också om det skulle behövas.

Nu har knivarna släppt efter att jag har legat under filt ett tag och jag har googlat smärta och gravid och ljumskar. Svaret som oraklet Google gav mig var foglossning. Inte vet jag om det är det. Hur ont har man då och när? Kan det bara komma och gå eller har man ont hela tiden?

Jag hade inte tänkt mig att få foglossning.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar