lördag 23 april 2011

Dröm

Det har förekommit lite om drömmar de senaste dagarna på olika bloggar jag läser. I natt hade jag en dröm som återkommit till mig under hela livet. Åtminstone under många år. Min mamma drömmer den också, kanske alla gör det?

Jag är i ett hus. Mycket ofta mitt barndomshem men i natt var det ett annat, för mig okänt hus. Det kommer någon/några på vägen utanför. Dom som kommer innebär fara. Jag måste skynda mig att låsa alla dörrar. Det är alltid många dörrar och låset krånglar. Det är bråttom bråttom men hur jag än vrider på låskolven så går inte dörren i lås. Den stressen.

Ibland hinner någon fram och tar i handtaget medan jag försöker låsa. Ibland lyckas jag precis låsa en dörr framför näsan på faran och måste rusa genom huset för att låsa nästa som fortfarande står öppen.

Det har också förekommit att faran utanför huset har utgjorts av en björn och en annan gång ett lejon. Men oftast är det människor.

Vad betyder det här? Drömmer alla den här drömmen?

Sjukt stressande.

4 kommentarer:

  1. Stress och ansvar? Jag drömmer sjukt mycket nu, antagligen för att man aldrig når djupsömnen. Mina stressdrömmar brukar mest handla om att jag kommer för sent hela tiden. I morse vaknade jag helt ledsen för att jag missat första babysimmet. Fast det är ju itne förren den 28e..

    SvaraRadera
  2. Wow! Jag har återkommande samma dröm. Fast mitt hus är mer ett skjul och det som vill komma in är antingen ett lejon eller en tiger...

    SvaraRadera
  3. Jag tror drömmen (och närbesläktade sådana) handlar om att ens trygga sfär (symboliken barndomshemmet)hotas. Och hotet kan vara av varierad karaktär. Hotet kan helt enkelt vara förändring - vilket i sig kan vara otäckt och verka som ett hot.
    De som försöker ta sig in trots att man försöker hålla dem ute kan symbolisera allt från känslor eller nya personer eller förhållningssätt i ens liv.

    Känner igen drömmen och de är alltid otäcka, för man behöver få känna sig trygg i sitt hem, eller den boningen man uppehåller sig i!
    Hoppas på att du slipper fler sådana drömmar nu ett tag!
    Kram från PPD

    SvaraRadera
  4. Tack ni fina för tolkningar! Jag tror på stress och också mycket på PPD:s superintressanta tolkning!

    Mmmm, säkert nåt freudianskt undermedvetet hot i form av otillåtna känslor som man försöker stänga ute! Eller kanske nåt mer konkret i form av att det är för mycket som sliter och drar i en på bekostnad av ens egen sfär och integritet.. Och människor som kommer för nära som man vill ha på avstånd.

    Kram!

    SvaraRadera