måndag 18 april 2011

Bloggtorka

Jag känner mig oinspirerad. Inget att skriva om. Det är inte så att jag är särskilt deppig eller nåt, jag är nog ganska glad. Jag har bara inte tänkt ut nåt klurigt på sistone som jag måste häva ur mig. Tillvaron ÄR mest och det är ju gott nog. Riktigt bra är det när man tänker efter.

Jag och A har inlett dagen med besök på köpcenter. A satt i sele. Det kan jag ju faktiskt fundera lite om. Han vill sitta framåt i selen nu. Han verkar trivas med det och hänger där och kollar på allt i godan ro. Men, det är ju det här med barn som åker framåt i barnvagn. Inte bra. Stress på barnet, höjd puls och dålig sömn. Det fattar jag och är helt med på. Barn ska åka bakåt i vagnen och ha kontakt med den trygga föräldern. Men framåt i sele då? Då är ju barnet också exponerat mot världen och alla intryck och har ingen att stämma av med. Eller uppväger det att man har kroppskontakt med barnet? Att det hör förälderns röst nära, känner hjärtslag, andetag och kroppsvärme? Jag hoppas det.

Helgens fina solsken i kombination med framåtvänt åkande i sele resulterade i insikten att solmössa till barnet bör inhandlas. Därav köpcenterbesöket. Det blev en praktisk keps som jag hade tänkt mig i sobert vitt. Sen vara jag TVUNGEN att gå loss på en solhatt i rosa med jordgubbar på. Åh, han såg ut som en liten glass i den!

I eftermiddag är det dags för A:s första vaccination. Jag är riktigt nervös. Dels för själva besöket och dels för hur sjuk han kommer bli efteråt. Och personalen på bvc borde även dom känna viss nervositet inför den rasande furie dom kommer möta när dom gör illa mitt barn...

5 kommentarer:

  1. Jag tror att du är mogen nog att bedöma när A har fått nog av att sitta framåt i selen. Själv knäcker jag mig om jag ens försöker ha Mini i bärsele ute! Fick precis ett erbjudande där man får köpa sulkyn jag vill ha till 1000 kr billigare och oj vad jag är sugen, men då blir Mini framåtvänd...

    SvaraRadera
  2. Just det sulkysar, dom är väl alltid framåt? Förr eller senare kanske man vill ha en sulky, dom är väl några snäpp smidigare än sittvagn? Kan ju vara bra att ha åtminstone som ett komplement... Nä, jag vet inte. Återkom med rapport om ditt beslut! :)

    SvaraRadera
  3. Den jag vill ha är nog vad du kallar sittvagn. En väninna berättade idag att ny forskning visar att barn inte ska sitta framåtvända förrän de är ett år gamla. Jag är så less på min kombivagn och vill ha en smidigare. Buhu...

    SvaraRadera
  4. åh jag låter Bambi hänga framåt ibland. jag har också lessnat på min kombivagn, och då har ju vi inte kommit till sittandet ännu.. åbäke. Så fort jag kan ska jag köpa en smidig sittvagn. Vart köpte du jordgubbsmössan?? Jag letar solhattar! :D

    SvaraRadera
  5. Jag har ju just köpt en sprillans ny kombivagn, kom nu inte å säg att man tröttnar på dom så där snabbt! :)

    Men, visst, så himla smidig är den inte. När det någon gång ska resas med vagn kommer jag förmodligen slita mitt hår.

    Jordgubbsmössa, förmodligen tillverkad av små flinka barnfingrar, finns att tillgå på H&M. Men vad hände med solen idag när vi skulle gå in mössorna?

    SvaraRadera