onsdag 13 april 2011

Dagens i-landsproblem

Under graviditeten ägnade jag inte tiden efter förlossningen en tanke. Jag hade fullt upp med att vara gravid. Jag märkte ju att jag var tjock som en tunna och var tvungen att införskaffa gravidkläder för att kunna klä på mig nåt. Sen antog jag väl bara att det skulle gå över och att jag skulle ha mina vanliga kläder när bebis var ute.

Men så klart förträngde jag helt amningen. För DÅ var jag nästan mer rädd för att amma än för själva förlossningen. Nu är inte amningen något problem överhuvudtaget, förutom när det gäller vad man ska ha på sig. Amning kräver, åtminstone i vår kultur och vårt klimat, kläder som går att amma i utan att klä av sig naken.

Vanliga tröjor, nej. Skjortor/blusar/tunikor med knappar, ja. Hoodies med dragkedja, ja. Alla mina tusen vanliga linnen, nej.  Jag kan också nämna att de plagg i min garderob som kvalificerar in på listan genom att ha de önskvärda detaljerna, genast diskvalificerar sig genom att allihop vara minst en storlek för små över amningsbysten.

Genast krympte utbudet i min garderob avsevärt. Andelen amningsbara kläder är nämligen försvinnande liten. Och nu är det vår och man ska gå ute utan jacka och vistas i publika sammanhang och vad ska jag ha på mig?

Jag hoppas vårmodet innehåller inslag av säck och aska för det är vad jag nu ikläder mig.

5 kommentarer:

  1. Bortsett från det uppebara, plagg som man kan knäppa ner, kör jag ofta på något med djuuup urringning och så ett medgörligt trikåplagg under som man kan fiska upp. Alltså: Bröst ut under innersta plagget och över det yttre plagget. Mycket bra när det är kallt och blåsigt.

    SvaraRadera
  2. Har kört på samma lösning som Jonna. Linne som går att dre ner, dra upp tröjan du bär ovanpå och fiska upp bröstet. Förutom att det skyddar mot köld och blåst är det praktiskt om man inte vill exponera hela bröstet.

    SvaraRadera
  3. Jag har gjort som Jonna. Jag hatar mina amningströjor. Jag hade inte så många linnen som jag kunde fiska ner, så jag klippte helt enkelt av några axelband, så det blir som en tubaktig top, så drar jag den upp till bh:n bara och har mina vanliga kläder över. :D

    SvaraRadera
  4. Tack för tips! Ni smarta! Jag inser att jag sett problem där jag borde se möjligheter. Nu ska jag granska med nya ögon. Lyfta, böja, bända och gå ut och amma i våren :)

    Kan ni trolla fram ett par vita Converse också? ;)

    Puss på er!

    SvaraRadera
  5. jag har köpt två amningslinnen men i övrigt försöker jag på bästa sätt förtränga hela den där biten... jag har liksom fullt upp med att fixa allt annat som måste fixas som bebiskläder, badbalja, skötbord och hela faderullan. amningskläder gör min hjärna överbelastad... :)

    SvaraRadera