tisdag 5 april 2011

Denna dagen ett liv

Eller åtminstone återigen fjutt i det urladdade bilbatteriet så vi tog oss till mammagympan där A bara spolierade kanske en fjärdedel av exercisen jämfört med kanske hälften förra veckan. Han verkar motsätta sig partiet där situps förekommer. Kanske önskar han ha kvar det mjuka på mammas mage att ligga bekvämt på.

Pratade lite med gymnastikfröken igen. Inte för att jag är en sån som gärna kallpratar okända utan för att jag är en sån som kommer så satans tidigt till grejer så en lång stund var det bara hon och jag i den stora salen. Konstigt att sitta tysta då. Hon har femmånaders bebis, en hund och en sprillans ny hundvalp. Och leder gympapass. Hon har också för avsikt att aktivera sig och tävla med den nya hunden. Jag blev matt. Antingen har hon nån hyperaktiv diagnos eller så är jag väldigt väldigt gammal. Men hon har ju också en sambo, som brukar vara med och sköta bebisen när hon gympar. Måste man bli så där hajpo när man har sambo så är jag hellre utan.

Sen dagens invägning. Turligt nog var det Alfons tur även den här veckan. Jag ska ta tag i min tur nån gång snart. Kanske nästa vecka om jag varit rask på promenaderna och flink på smoothiesarna. Afflåns vägde idag 5760 kilo och var 60 meter lång. Och en 40 centimeters huvudknopp på det. Och jag som fick för mig att jag inte hade mjölk nog häromdan. Brösten kändes helt tomma. Bvc-sköterskan trodde icke att så var fallet.

Jag lärde mig också att barn under tre år inte bör använda solkräm av någon sort. Det som rekommenderas är istället skugga och kläder. Det var bra att veta. Jag promenerar nämligen ibland med en föräldraledig pappa, min väninnas man, som i egenskap av mer erfaren förälder sätter konstiga griller i huvudet på mig. Häromdan fick han mig att känna mig som jag med berått mod höll på att ta livet av Alfons då jag inte hade smörjt honom i ansiktet under vagnpromenaden i vårsolen. Han har också tidigare påpekat att Alfons kanske hade för lite kläder på sig i vinteråkpåsen häromveckan när det var tolv plus ute. Hans barn satt i en helt igenbommad vagn med termooverall, termotossor, vantar och termomössa. Och fleecefilt och en sån där överdragspåse som man sätter på vagnen ovanpå det. Jag ångestsvettades lite när jag såg det. Men sa så klart inget om det utan gick istället och kände det som om jag höll på att avliva A genom långsam infrysning. Ungen pös av värme som en kamin när jag plockade upp honom.

Och så har vi varit och beställt barnvagn. Å vad det är roligt att handla dyra saker! Beställa och lägga order och vänta spänt. Nu blir det en sån här, jag hoppas A blir nöjd med det. Fast han ska få med okrossbara hjul och så ska vi låna ligglift av en vän (vattenkoppsbarnet!) och därmed spara en slant. Liften är i lila, kombinationen kommer med största sannolikhet bli trendskapande i vår.

Nu återstår det tråkiga att packa en Traderaförsäljning i form av en kaffeservis i porslin. Och tyst ska det ske eftersom A sover. Inte tänka, inte vänta bara göra.

Hoppas med detta redogörande av dagens händelser vinna riktigt riktigt många bloggläsare! ;)

5 kommentarer:

  1. Vi har fått lära oss att det är ingen solkräm före ett års ålder som gäller. Plötsligt känns det mycket bättre och mycket mindre kamikaze att vi kommit ihåg att smörja in ungen bara en handfull gånger hittills. (Obs! Hon har ändå inte bränt sig, kamikaze är vi inte.)

    SvaraRadera
  2. Haha, vad lätt det är att stressa upp sig :) Man får väl ta ett rön man hör och köra på det. Min bvc-dam sa att det finns solkrämer på apoteket som är godkända från ett år men att dom ändå rekommenderar att vänta tills barnet är tre. Med hänvisning till dom där ämnena som tas upp i kroppen.

    Känns inte som det svåraste att leva i avhållsamhet från sol så länge jag har ett immobilt barn. Kanske blir svårare när han börjar knalla runt...

    Så, nä, SÅ kamikaze har ni nog inte varit, bra re! :)

    SvaraRadera
  3. Åh vad du är söt!
    Klart du vet bäst, ibland är inte "erfarna" och mer ärrad föräldrarna de som har bäst koll ;) Jag brukar leva efter devisen att man är själv experten på sitt eget barn, så du vet helt enkelt bäst vad som är bäst för A! Och det är bara att köra som ett mantra i huvudet!

    Grattis till vagnen!!! Hoppas på bra svaj (det var väl inte en Brio go?)

    ...har du märkt att jag är din stalker? Haha, kommenterar ju i princip varje inlägg känns det som!
    /PPD
    (En parentes till - brösten brukar runt 3 månadersåldern anpassat sig och ställt in sig efter barnet. Då försvinner den spända och överfulla känsla, detta är helt normalt och kan av många uppfattas med en oro för att mjölken håller på att försvinna. Så är alltså inte fallet. Kroppen är inledningsvis inställd på att amma tvillingar, men nu när den fattat att det bara är ett barn så lugnar brösten ner sig)

    SvaraRadera
  4. PPD: Jag är mycket glad att du stalkar mig och tar det närmast som en komplimang, no worries :)

    Det blir en Brio Happy, MED gung, blir himla fint tror jag. Attans vad vi ska promenera sen.

    Aaah, skönt att få lite bröstinfo! Det var obegripligt att tro att någonting ätbart kunde finnas i dessa små mjuka påsar. Nu verkar de dock ha repat sig litegrann tycker jag. Tvillingar alltså. Ja det är ju logiskt, det finns ju två bröst, annars hade det ju gott och väl räckt med ett :)

    Kram på dig!

    SvaraRadera
  5. Finns inget som ger så dåligt samvete som andra föräldrar. Den egna magkänslan är ändå bäst! Och alla ungar är ju väldigt olika.

    Härligt med ny vagn!!

    SvaraRadera