onsdag 12 januari 2011

Varmt i halsen

I morse kom den - halsbrännan. Jag antar att det är den. Jag har ALDRIG haft halsbränna förut. Men det är alldeles varmt i halsen och känns obehagligt som att jag ska kräkas. Och så hjälpte det med Gaviscon som morskan sa att jag skulle köpa. Enligt FASS så har Gaviscon hallon/vanilj/citronsmak... ???? Yeah right. Jag är extremt tacksam att Nordic Drugs inte bestämt sig för att tillverka glass också. Gaviscon smakar sur pappersmassa. Och kräkreflexen aktiveras vid intag.

Jag har fått en fin utförlig amningsrapport och amningstips i form av ett inlägg hos Bulan & Jag som svar på min undran om huruvida man kunde genomleva att amma i flera månader utan skador och men. Amning är belagt med nästan lika mycket skrämselpropaganda som förlossning. Varför är det så?

En annan fundering som uppstår när man läser spädbarnstips är det här med att lufta stjärten. Att man ska låta bebisen ligga utan blöja varje dag, helst i flera timmar. Var är den då undrar jag? Hur har man den utan blöja utan att det kommer kiss och bajs på alla inventarier, textilier samt i sänghalmen? Upplys en okunnig!

6 kommentarer:

  1. Alltså det där med timmar...Jag är lite manisk med lufta stjärten varje dag, men kanske typ tio minuter, eller om han är nöjd och kan hålla sig sysselsatt blir det längre stunder.

    Oyckligt nog refererar jag till hur det känns att gå med binda dagarna i ända en gång i månaden och får lite panik när jag tänker hur han måste känna sig i baken. Lite sick, kanske...Men i alla fall. När han luftar ligger han på plastad frotté. Då kan han vara var som helst. Garanterat kommer det kiss varje gång. Men det är det värt.

    Och grattis till brännan! Den förvärras av choklad, kan jag bittert upplysa dig om.

    När är bebis beräknad?
    Kram

    SvaraRadera
  2. Japp, plastad frotté har jag. Då kan det gå att lösa. Kanske när den ligger på golvet och till exempel babygymmar sig.

    Mmm, plast innanför kläderna ger snabbt en kvalmig och instängd känsla, så behovet av luftning är ju fullt förståeligt.

    Oh no, jag får la börja injicera chokladen nu då :) Kan du inte tala om vad som hjälper istället? Helst nåt gott :)

    Den 23:e sägs det att bebis ska komma ut!

    Hoppas på innan...
    Kram!

    SvaraRadera
  3. Oh herregud, den 23 e läser jag? det är ju väldigt väldigt snart. till och med jag längtar efter din bebis!

    SvaraRadera
  4. A: Ja det är ju om tio dagar! Alldeles runt hörnet :) Läskigt men nu får den komma för nu vill jag inte bli tyngre eller tröttare. Gulligt att du längtar efter den :)

    Kram!

    SvaraRadera
  5. Oh snart! Snart, snart är du där och då känns allting bättre. Känns som jag upprepar mig här...

    Jag jobbade så att chokladen och gavisconen fick ta ut varandre. På sätt slapp jag ge upp passionen, men lida lite ändå. Gaviscon hjälpte måttligt tycker jag. Vad som hjälper brydde jag tyvärr mig inte om att kolla upp haha. Bara jag fick äta min choklad.

    SvaraRadera
  6. Bulan: Det låter rimligt tycker jag! Det kan jag leva med. Fast helst skulle man vilja ta en liten chokladbit EFTER Gavisconen för att tvätta munnen ren från smaken. Det kanske var därför Gavisen inte hjälpte dig, för att du gjorde tvärtom och la en massa choklad ovanpå det där locket? :)

    Idag är brännan borta lika plötsligt som den kom. Lika glad för det är jag.

    Ja, snart snart! Tio dagar enligt beräkningarna! Man kan ju bli tokig för mindre.

    SvaraRadera