lördag 15 januari 2011

Forum schmorum

Jag rekommenderar ingen som vill behålla förståndet att hänga på nätforum. Åtminstone inte om det gäller nåt som man verkligen vill veta och redan är lite stressad över. Resultatet blir oftast att man lämnar forumtråden inte ett dugg klokare men lite mattare eller också uppskrämd till tänderna. Men allt man googlar leder mycket ofta till forumtrådar. Och så sitter man där.

Det verkar finnas människor som dedikerar sina liv åt nätforum. Som kommenterar i ALLA trådar, hela tiden! Självutnämnda experter som drar hiskliga historier och sprider väldigt ovetenskaplig vetenskap. Man blir trött. Jag har på sista tiden råkat (jovisst..) hamna i trådar om tidiga förlossningstecken och det är ju skrämmande hur folk håller på. ALLT tolkas som tecken på att förlossningen är nära förestående och under ivrigt påhejande får de bekräftelse av forumhängande medsystrar.

Det kan låta till exempel så här: "Hej jag är i vecka 34 och har känt mig väldigt sugen på hallon i flera dagar nu, tror ni att det kan vara förlossning på gång?" Och givetvis dyker det in en skock andra som säger, "åh ja, jag var också jättesugen på hallon och tre månader senare föddes min son". Och man är sugen på det och det och kände sig sån och sån och hoppsan sen föddes barnet. Men varför tror man att man ska föda i vecka 34 och letar efter tecken på det? Hur orkar man? Och vad gör man sedan med informationen om att nån annan faktiskt också var sugen på hallon nån gång under graviditeten? Jag blir alldeles trött av allt meningslöst informationsutbyte!

Ja, jag fattar också att man kan ha behov att älta saker och söka bekräftelse men jag tycker det i många fall lutar åt det absurda.

Själv har jag alla fall blivit sjukt svettig om handen och foten de senaste veckorna. Undrar vad det är tecken på. Kanske att jag borde gå och duscha.

3 kommentarer:

  1. Håller fullständigt med! Dessa forum höll på att driva mer till vansinne alldeles nyligen när jag var vettskrämd och behövde få fram information. Läxa: inte rätt ställe att leta information (som om jag inte visste det innan, men jag kunde bara inte låta bli att googla googla och åter igen googla).

    SvaraRadera
  2. Japp, den som googlar kommer också till en och annan insikt. Man får sålla och selektera hårt bland träffarna ibland. Men ibland hamnar man där i alla fall...

    SvaraRadera
  3. Haha! Vilket mitt-i-prickspanande. Vart man inte orolig innan blir man det efter att okejat googlingen. Åtminstone tills man tänkt igenom vad man läst, vilket kan ta ett tag ibland... Hoppas du får tvättat de där fötterna och fortätter svetten är det säkert bebisleverans imorrn ;) (/testa att ha lite mindre kläder..hehe)

    SvaraRadera