onsdag 15 juni 2011

Lyckan

När vi busar och han gapskrattar. Då stannar tiden och en avgrund av lycka öppnar sig under fötterna och där rutschar jag ner med rasande fart och tar ett dopp i ett bubbelbad bestående av jordens alla färger och allt solsken i hela världen och sen upp igen. Så fint är det.

En bra sak med att vara två hemma måste vara att det bara vore att ropa så den andre kommer springande med kameran för filmning av denna magi. Det är ju så att det där stora och glittriga blir ännu större dom stunder det är mer än jag som upplever Alfons finheter. Och det tråkiga med att vara bara en blir ännu tråkigare när jag är ensam om att se och höra det där underbara.

Men min tacksamhet över hans existens är oändlig. Ännu mer så nu när jag just kollat dokumentären "Den sköra tråden" på SVT Play. Den är inspelad på Neonatalcentrum i Lund och borde egentligen inte ses av en som fortfarande har hormonnivåer höga som skyskrapor. Och en i övrigt mycket sentimental läggning. Den handlar om pyttesmå bebisar, inte mer än halvfärdiga, som kämpar för att överleva i den bebisovänliga miljön utanför livmodern. Vissa lyckas, andra inte.

Och att Alfons finns, i det perspektivet. Jag kan inte lukta mig mätt på honom, vill inte lägga ner honom i sängen, kramar honom hårt och pussar så han vaknar fast han just skulle somna.

Älskade barn.
Bäste Alfons

7 kommentarer:

  1. åh jaaa.. vad fint du skriver! Och ja, jag känner ofta att det är i samanhang när jag vill dokumentera som en hemma kommer till korta. Bambis moster brukar plocka upp min kamera när viär på utflykt men den där mormorn är mest itnresserad av att fota med sin egen vilket irriterar mig nått grymt. Jag tvingade henne att bara använda min på babysimmet, min är ju 1000ggr bättre.

    Och det där den sköra tråden såg jag förra veckan ett avsnitt av. Usch klarar itne. Nu kollar jag det där Livet på BB det är bättre, de allra flesta bebisar är pigga och krya och fullgågna.

    SvaraRadera
  2. Åh, charmtroll! Så fin, så fin :-)

    SvaraRadera
  3. Oj oj, jag orkar inte gråta ikväll men tack för tipset, det där låter verkligen som något jag vill se!

    SvaraRadera
  4. Blev förstås "tvungen" att se programmet. Herregud, tårarna sprutade... Så de kämpar de små!

    SvaraRadera
  5. Åh gudars. Han är så fin! Hoppas ni mår bra. Kram från mig och aleks.

    SvaraRadera
  6. Yevonde: Ja, risken finns att själva barnet i efterhand får en snedvriden bild av sin barndom.. Det finns knappt några bilder på mig och Alfons, det kommer se ut i fotoalbumet som att jag aldrig var där. Måste bli bättre på att anlita omgivningen som fotografer.

    Bebisfron: Han tackar!! :) Ja det var ett gripande program, ofattbart att något som ska vara så nytt och levande får lov att vara livlöst...Hemskt.

    Anna: Se det en dag när du är i rätt stämning. Det är ändå fint på nåt sätt. Och jag blev så tacksam (igen) att jag får ha ett (hittills) helt och friskt barn.

    Jossan: Tack snälla fina!! Vi har det mycket bra i sommaren fast Alfons är lite instabil just nu.. Såg att du har bloggpaus/bloggavslut? Tråkigt att det inte känns rätt och roligt längre. Du vet, du kan ju alltid starta om på nytt, under pseudonym. Lite halvanonymt så ingen kan hitta dig genom att söka på namn. Och så kan du kanske ge adressen via mail till såna du litar på. Kram till dig och Aleks och hoppas det är bra med er också!

    SvaraRadera
  7. Jag skulle inte kunna se ett program om prematurbarn, jag skulle högst troligen gråta ihjäl mig...

    SvaraRadera