tisdag 7 juni 2011

Jag är inte död

Jag har bara varit på långhelg. Och åkte till landet utan dator. Den fick nämligen inte plats när jag skulle få med mig allt när jag för en gångs skull skulle ta tåget istället för bilen. Jag har nämligen svarat på en enkät som regionaltrafiken skickade hem i brevlådan (enkäter gillas ju som bekant skarpt :) och vann gratis resor i hela regionen i två veckor.

Spara pengar är livsnödvändigt och spara miljön är ännu nödvändigare så nu tänkte jag ta tillfället i akt att äntligen pallra mig iväg med kollektivtrafik. Alfons första tågresa, vilket äventyr tänkte jag. Jag har inte åkt tåg på säkert sju år. Okej, kanske fem. Men jag mindes knappt hur det var. Nu minns jag!

Och jag förstår också varför jag inte åkt kollektivt på så länge. Fin solig sommardag, tåg har ju inte ac som min bil visade det sig och när jag steg in i vagnen gick det knappt att andas. Det var nog åtminstone tjugosju grader där inne, kanske tretti. De sex milen som skulle tillryggaläggas på femtio minuter enligt tabellen tog en timme och fyrtiofem minuter. Jag har överseende med signalfel och terrordåd och tycker i vanliga fall att det åks på tok för lite med kollektivtrafik. Men i sån värme och när det där jobbiga skrikande barnet i vagnen dessutom är MITT då är det inte roligt längre.

Jodå, jag tar bilen nästa gång. Gratis är gott, men inte SÅ gott.

2 kommentarer:

  1. Oj då, det var trist att höra att färden med tåg blev så beklagansvärd. Som du kanske anat av tidigare erbjudanden så är det min bransch du råkade ut för. Det är stressande med värme plus barn. Usch Hoppas du får bättre upplevelse nästa gång du väljer tåget.
    /PPD

    SvaraRadera
  2. Oh, jag har förstått att du är i branschen ;) Jag gillar tåg massor, bara himla otur att just den här färden, Alfons första och min första på länge och i den superkvalmiga värmen blev som den blev.

    Jag frågade faktiskt tågvärden, han som hade hand om fiket, lite om att åka längst fram i tåget. Han sa nä det går inte, inte tillåtet, inte lämpligt. Måste ha specialtillstånd osv. och jag kom nog själv på att det kanske inte är världens hetaste grej att göra, särskilt inte med ett litet barn. Tänk om det är just på den resan som nån människa har valt att ställa sig på spåret? Eller nån stackars älg hamnar fel? Hu.

    Men jag vill liksom ändå på nåt vis! :)

    SvaraRadera