onsdag 15 juni 2011

Curlade föräldrar

I min kommun är det tydligen gratis att åka stadsbussarna om man har med sig ett barn i barnvagn. Barnet bör vara 0-6 år. Gratis alltså! Min förvåning över detta har ännu inte lagt sig.

Varför är det gratis? Man tar mest plats och väsnas mest. Rimligtvis borde man behöva betala MER än dom andra passagerarna. Men nej, inget alls. Jag upphör aldrig att förvånas över hur curlad man är av samhället för att man har barn. Gratis bussåkande alltså. Och så får man ett bidrag av staten på tusen spänn varje månad utan att ens behöva be om det.

När jag har varit student och arbetslös har ingenting varit gratis. Då får man kämpa sig gråtfärdig för att få en enda krona av samhället. Och även om jag är fattig nu så var jag ännu fattigare då.

Det här med barnbidraget är faktiskt orimligt. Massor av föräldrar sätter in hela barnbidraget på ett sparkonto till barnet. Är man verkligen i behov av ett barnbidrag då? Behovsprövning av barnbidraget vore synnerligen önskvärt. Jag har ingen lust att skattesponsra massa richos som tjänar mer på en månad än vad jag gör på ett halvår.

Men åter till bussåkandet. Det öppnar ju helt nya möjligheter. Jag har aldrig sett bussen som ett alternativ utan alltid tagit bilen om det regnat när jag ska nånstans. För jag har tänkt att bussen ändå blir dyrare. Jag har ofta promenerat in till stan och sen hem igen, en rejäl promenad. Nu kan jag ju gå precis vart som helst utan att ens behöva tänka på att jag ska behöva orka hela vägen hem också. Bara att gå och gå tills jag blir trött och sen ta bussen hem.

Eller åka till en ändhållplats där jag aldrig har varit och sen gå tillbaks till stan. Så får det bli, nöjesåkande med buss kommer bli den här sommarens stora äventyr!

Vi premiäråkte idag. A gillade.

7 kommentarer:

  1. Vet inte hur det är där du bor, men i alla fall i Stockholm är den uttalade anledningen att man får åka gratis med barnvagn att man inte ska behöva lämna sin dotter/son ensam medans man går fram och betalar. Därmed är det inte heller gratis på tunnelbana och bussar etc. med konduktör.

    /Skötaren

    SvaraRadera
  2. Visst kan det sticka i ögonen att en del föräldrar har råd att spara hela barnbidraget (vi tar oss råd att spara halva) men tanken när barnbidraget infördes var att ingen familj skulle behöva utsättas för stigmatiseringen det skulle kunna innebära att tvingas söka det. Det tycker jag är en fin tanke och ett system vi bör behålla.

    SvaraRadera
  3. Anonym: Det är ju så klart mycket bra för alla det berör. Men tråkig anledning om det är medpassagerarna som utgör ett hot mot ett barn i barnvagn..

    Jonna: Vet inte varför just det bidraget skulle vara mer stigmatiserande att behöva söka än andra. Bostadsbidrag till exempel. Var ens inkomster kommer ifrån är ju inget man behöver skylta med överhuvudtaget idag. Kanske var det annorlunda på 30-40 talet när det allmänna barnbidraget infördes, att man var tvungen att knata iväg i egen hög person och stå med mössan i hand. Då var det förståeligt.

    Men idag, med e-legitimationer, telefoner, e-mail och alla halvanonyma kommunikationsmedel som står till buds borde det inte vara ett problem. Nä, jag tycker fortfarande behovsprövat.

    Jag sparar bara en hundring till A än så länge men hoppas verkligen kunna spara mer när jag börjar jobba igen...

    SvaraRadera
  4. De rika har nog sponsrat mer av både sitt och ditt bidrag så var inte så ego du.

    SvaraRadera
  5. Hej du modige anonyme kommentator. Jag kanske ska klargöra kontentan av mitt inlägg eftersom du inte verkar ha begripit ens det mest basala. Att jag tycker att jag och alla andra barnfamiljer i rimlighetens namn borde betala för oss på bussen som alla andra. Så ego är jag.

    SvaraRadera
  6. Men de förlorar ju så mycket på att va föräldralediga, de rika. Maxpengen per dag är ju 900nånting och tjänar du då över 425000 (eller vad det är) så ska en ju ha ett barnbidrag som plåster på såren! Upprätthålla levnadsstandard vettu...

    Ursött barn du har, tycker han liknar dig :)

    SvaraRadera
  7. Maja: Aah, det är så klart SÅ det är! Då fattar jag grejen. Klart dom inte ska behöva dra ner på den där extra vardagspiffen och kanske behöva städa själva å sånt ;)

    Tack för två komplimanger i en säger jag och Alfons :)

    SvaraRadera