fredag 10 juni 2011

Det gick ju sådär

Igår då stora dagen, för första gången borta från barnet flera timmar. Åkte iväg ifrån nymatat barn med noga instruerad mormor vid halvett ungefär. På väg in till stan var det kaos. Stora studentutspringardagen, det hade jag helt glömt bort. Trafikköer och mycket upptaget på parkeringsplatserna. Till slut fann jag en mitt framför stans centralaste gymnasieskola :) Kanske var det ingen som ens hade vågat hoppas på att det skulle finnas en plats där.

Kryssade mellan gratulanter, ballonger, blomsterkvastar och skyltar på min väg mot salongen. Och började grina så klart. När slutar man vara så här rörd över allt som har med ens barn att göra? Jag tänkte så klart tanken att jag en dag skulle stå där med en skylt som det står Alfons på och vänta på det finaste barnet. Åh nu börjar jag igen... För det går ju över nån gång det här lipandet, eller hur? Inte har mina föräldrar gråtit över min fantastiskhet hela min barndom? Faktiskt inte en enda gång vad jag kan påminna mig. När övergår barnen från att vara himlens kronjuveler och uppta hjärtats alla rum till att bli mer vanliga personer som är lite besvärliga och som man är lite irriterad på?

Kom fram till salongen och påbörjade min långbehandling. Jag försökte chilla men var på spänn för det drog i navelsträngen nästan hela tiden. Både jag och frisörskan försökte övertyga mig om att han har det bra, han är med sin mormor, han har mat och är nöjd och belåten. I schamponeringen fanns stolar med inbyggd massage. Spejsat. Min frisörska har börjat på nytt ställe och så var det minsann inte på förra plejset. Tjusigt värre på det nya. Jag försökte slappa och njuta av egen tid men ville mest att hon skulle skynda sig. Efter två och en halv timma var det klart.

Kvart i fyra var jag hemma igen med andan i halsen efter att ha kryssat bland studentflaken på väg från stan. Då hade han inte ätit!!! Han hade vägrat ta flaskan! Mitt barn hade varit hungrigt! Hemska hemska tider, han hade varit ledsen och trilsk men log nu glatt när han återsåg sin moder. Navelsträngsryckningarna hade alltså inte varit inbillning. Han slök mig lystet när jag med skor å allt slängde mig på sängen för att mata den hungrande.

Maj gadd. Nu ska det övas minutiöst med flaskan. Med alla framtida barnpassare. Och då kommer jag ringa hem varje halvtimme och fråga hur det går. Helt bortom mina principer. Jag skulle ju vara en kool mama. Men herregud, han hade hungrat, det smärtar i hjärtat.

6 kommentarer:

  1. Det där gråtmilda går inte över under de tre första åren iallafall. Jag återkommer när jag sansat mig.

    SvaraRadera
  2. Hej!
    Hittade till din blogg genom... äsch jag kommer inte ihåg. Hur som helt, vi har bebis födda med bara några dagars mellanrum, min har många egenskaper som liknar Alfons och min vardag som ser ut ungefär som din, och jag gillar att titta in här då och då och bara... tja, få känna igen mig. Det behövs nämligen.
    Tack.

    SvaraRadera
  3. Skönt att få lite tid att pyssla om sig själv!
    Men ååh jag förstår oron över att han inte har ätit. Det är ju en mors största skräck!

    Jag har mailat dig nyligen. Hoppas det var okej.

    kram

    SvaraRadera
  4. Jonna: Det låter både oroväckande och skönt. Mest skönt. Jag är lite rädd för att tappa bort det där hjärteknipet.

    Johanna: Hej, vad roligt! Att du hittade hit och att du läser och att du gillar! Visste behövs igenkänningen, det var anledningen till att jag startade den här bloggen, att jag själv fått så mycket hjälp och styrka av att läsa om andra som befann sig i lägen som liknade mitt. Tack för kommentar!

    Nathalie: Nästa gång får barnpassaren vänligen hålla sig i närheten av salongen så bebis kan komma in för amning när det behövs :) Tack för mail!! Så klart helt okej! Svarar snart snart. Kram på dig!!

    SvaraRadera
  5. Nej, gråtmildheten går inte över. Var nyss på äldste sonens skolavslutning (han gick ut 9:an), och då blev jag tårögd igen. Men man låter ju inte barnen märka det :-)!

    SvaraRadera
  6. Helena: Det låter mycket lovande! Jag gillar det. Men jag tror nog jag ska låta Alfons få hybris och låta honom se sin moders kärlekstårar. Dock ska jag akta mig som ögat för att vara pinsamma morsan inför hans femtonåriga klasspolare :)

    SvaraRadera