tisdag 14 juni 2011

Gåstol?

Dagens tips från bvc-damen var att jag ska skaffa en gåstol. Till mitt krävande barn som inte vill nånting mer än att hoppaspringagåklättragungasparkavolta men dör av frustration varje dag för att han inte kan utföra nåt av tidigare nämnda verb.

Jag har tänkt att jag är emot gåstol. För att jag själv hypotesat ut att det verkar vara en fuskig genväg till stående och gående och att barnet då inte successivt tränar upp nödvändig muskulatur och balansförmåga och därmed lär sig gå senare än vad det skulle gjort annars. Och så har jag också läst nåt liknande.

Ska jag skaffa en gåstol?

7 kommentarer:

  1. Vår första BVC-sköterska (som jag tyckte var bra) menade att det hämmar barnens utveckling att använda gåstol eftersom de "ska" lära sig saker i rätt ordning. Jag tycker att det låter vettigt. Men, on the other hand, så verkar vi vara typ enda familjen som inte haft en och det finns ändå andra barn än vårt som verkar ha utvecklats som de ska.

    SvaraRadera
  2. Jag själv hade gåstol. Jag gick när jag var 8 månader. Å andra sidan har jag alltid haft väldigt kass balanssinne. Oklart om det finns nån koppling mellan nåt av det här förstås.

    Jag tänker lite som med napp. Det är inget barnet med nödvändighet behöver. Men ibland behöver föräldern kunna köpa sig lite tid/lugn å ro/ork å då kan det vara ett rätt harmlöst sätt.

    Rapportera gärna om hur du gör för jag går i samma tankar!

    SvaraRadera
  3. Min dotter använde gåstol flitigt gick vid 10 månader kröp däremot aldrig kanske berodde det på gåstolen vem vet. hon har alltid haft ett superbra balans sinne. Min son använde aldrig gåstol kröp och gick vid 9 månader, anledningen till att han inte använde gåstolen var att vi aldrig upplevde att han hade behov av den han var nöjd med att ta sig fram på andra sätt medans dottern var frustrerad över att inte kunna ta sig fram som hon ville och hon blev supernöjd med gåstolen och mindre gnällig och missnöjd.

    SvaraRadera
  4. Jag är så himla emot, just av de anledningarna som nämnts här tidigare. Men vad sjutton!!!
    Man kanske inte behöver använda den oreflekterat (vilket då aldrig skulle kunna ske av en ständigt reflekterande person som du) Och om du tror på att sonen skulle ha glädje av den - så kör på! Det kanske blir toppen!
    /PPD

    SvaraRadera
  5. Ja! Köp! Min son (och därmed också jag) blev en mycket lyckligare liten människa när han fick sin gåstol. Sen började han gå vid 9,5 månad och om gåstolen försenade det så är jag bara glad över den saken... Det var tidigt nog som det var! Lillasyster kommer definitivt få använda gåstol, hon också.

    SvaraRadera
  6. De flesta bvc-sköterskor brukar vara emot gåstol av just den anledningen du skrev, men jag tänkte att lagom är aldrig fel. jag menar, hade det varit farliga så hade de säkert inte fått sälja dem... Vi älskade den iaf. Vår gosse sprang runt i den från det han var ca 5½ månad och allt blev så mycket lättare. Tror inte det har påverkat honom då han började gå priktigt vid 11 månader och hade då kunnat resa sig och stå själv länge innan. Sedan så användes den mindre och mindre när han lärde sig krypa vid 7-8 månader.

    Om du känner någon som du kan låna av så kan du ju se om det är något som passar er.

    Lycka till!

    SvaraRadera
  7. Gåstol har skapat lyckligare och gladare barn i det här huset! Alla har rullat, hasat, krupit på diverse vis, och lärt sig gå med. Om det blev bättre eller sämre med gåstol?
    Ja, vem vet.
    Glada i gåstolen? Ja!
    Bra tips ovan! Låna, eller besök jättestort leksaksvaruhus och prova.
    Lycka till!

    SvaraRadera