onsdag 18 januari 2012

Den vardagliga kampen

Det dominerande på sista tiden har varit den förbannade utmattningen. Orkeslösheten. Frustrationen i att under ett års tid i princip aldrig ha släppt ansvaret för Alfons. Att aldrig få egentid och kunna fylla på energi nånstans. Inte ha ork till någonting. Minsta vardagsbestyr känns ogenomförbart. Och så den satans huvudvärken på det. I en veckas tid nu har jag haft huvudvärk varje dag, dygnet runt. Det har pendlat mellan migrän och vanlig spänningshuvudvärk. Det har knockat mig fullständigt.

Och ju tröttare jag blir och ju mindre jag orkar desto större blir den inre stressen över att jag inte är tillräckligt duktig mamma och inte är en tillräckligt bra och stimulerande förälder till Alfons. Och med stressen bara eskalerar huvudvärken och utmattningen. Det är som att vara ombord på ett skenande tåg.

Jag har just läst inlägg hos både Fiffi och Mamma Vilja som beskriver en ganska tung vardag och som jag väl känner igen mig i. Det är ju för jävligt att vi ska behöva vara så här slitna, men det är väldigt skönt att det är fler som berättar om det. Att få nån slags bekräftelse på att jag nog faktiskt inte bara är lat eller en talanglös förälder, utan att det nog faktiskt är helt i sin ordning att vara helt slut efter ett år (i deras fall ett år och några månader) som ensamstående förälder i princip helt utan egentid.

Tack bästa ni för att ni delar med er!

3 kommentarer:

  1. God morgon du fina!
    Ja, det här med att vara ensam med sitt barn och allt vad det innebär är inte en piece of cake direkt. Som du skriver, att inte hinna tanka energi nånstans är nog för mig det värsta.
    Inatt tex så vaknade Oliver ganska direkt efter det att jag hade gått och lagt mig, var ledsen och ville komma upp. Det ville inte jag. Det blev några vändor fram och tillbaka till sängen och jag var bestämd nog att nej jag måste fanemig få sova ensam i min egen säng. Jag bara måste få sova ensam iaf känner jag. Oliver låg och grät en bra stund och när han väl hade slutat så hade han bestämt sig för att vara vaken. Sen ledsen igen men jag var bestämd, nej jag måste sova ensam. Oliver somnade väl i utmattning. Vad händer då, jo jag får skuldkänslor och en enorm ångest så klart! :O/ Suck...
    Kl 04 när han vaknade för välling så lyfte jag över honom i min säng, så jag inte skulle sitta här med skuldkänslor hela dagen. Är man inte bra rolig!?
    Du är oxå ENORMT stark glöm aldrig det, och förresten vem tar din lilla skruttonge när du gör nåt på egen hand? Och hur ofta kan du göra saker på egen hand?
    Stora kramar!

    SvaraRadera
  2. Det är det vi är här för. Att stötta varandra. Att dela tankar och vardagar. Framgångar och motgångar.

    Stora styrkekramar tillbaka till dig.

    SvaraRadera
  3. Hej hej sök dagisplats för 15 tim i veckan så du kan ladda batterierna..Jätteskönt och bra för både den lille å store =)

    SvaraRadera