måndag 4 juli 2011

Nya sömnrutiner

Nu har det gått nästan en vecka utan att jag ens har lyckats dra igång datorn. Jag vet inte om det är årstiden, tröttheten eller barnet som är orsaken. Förmodligen en kombination.

Nu har jag i alla fall börjat experimentera lite med Sova-hela-natten konceptet, efter att i helgen ha läst boken med samma titel av den ganska galna Anna Wahlgren. Jag tänker inte genomföra hela "kuren" för den är inget jag till fullo sympatiserar med, men jag har ändå plockat upp vissa poänger som jag tänkte försöka införliva i barnets liv.

Som att jag kan faktiskt vara med och styra hans sömn lite mer. Och då försöka styra det hela i riktningen sova mer på natten och mindre på dagen. Och att han inte FÅR bestämma att det är morgon klockan 4, för då är han faktiskt inte utsövd. Då ska jag övertyga honom om att det fortfarande är natt och få honom att somna om. I morse var det redan klockan 3 som gällde. Tefatsögon, bök, snurr och grymtanden. Jag försökte söva om och lyckades efter en halvtimme ungefär. Jag har dock ammat honom två gånger inatt, något som inte ingår i det Wahlgrenska konceptet. Nån måtta får det fakiskt vara tycker jag. Man kan ju tänka sig själv att det inte är alldeles lätt att somna om med hungrig mage. Sen sov han i alla fall till 6 och det är helt klart godkänt enligt mig. Med tanke på att han somnade för natten klockan 19 igår kväll. Sen slumrade och ammade vi till 7.

Men bara den grejen, tanken att JAG kan bestämma hur länge det ska vara natt gjorde stor skillnad. Och en rosbukett till mig själv som installerade en mörkläggningsgardin i sovrummet när jag var gravid, med tanke på det lilla barnets sömn. Nu kommer den användas lite mer strikt hädanefter.

På natten är det mörkt och på dagen är det ljust.

1 kommentar:

  1. Man behöver ju inte anamma AW/SHN i hela dess fulla prakt, utan välja ut de godbitar som passar en själv. Devisen lyder mat, mat och mera mat dagtid (för då behöver man inte äta på natten), en förälder som tar kommandot (attityden av självklarhet) och bestämmer när det är dags att sova/vakna, lagom med sömn på dagen, massor av skratt och bus och social delaktighet dagtid och så ännu mera mat på det.

    Lycka till, det kommer att gå alldeles strålande!

    Mvh Johanna

    SvaraRadera