torsdag 7 juli 2011

Bakvänt tack!

Vi har köpt en sån där liten resesulky. Ett spontanköp på barnprylskedjan för att den var billig och det vore faktiskt bra att ha nåt som är litet och lätt att ha med sig på utflykter och med i bilen. Nåt som inte är så skrymmande som kombivagnen.

Jag hade bara inte kunnat föreställa mig att det skulle kännas så otroligt FEL att ha honom sittande framåtvänd. Provade nya sulkyn för första gången på storhandling på den hårt trafikerade stormarknaden häromdagen. Det gjorde ont i hela kroppen att skjuta honom framför sig genom folkmassor och genom stök och knuff och spring och oväsen. Jag fick ideligen stanna och sätta mig ner och klappa honom och prata med honom. Hur ska han själv kunna sortera bland alla intryck och få nån slags ordning i den röran där nere där han sitter bland massor av främmande ben och fötter som springer omkring? Och nog måste han undra var jag den trygga föräldern håller hus?

Jag har haft hund i tio år och en basic rule i åtminstone mitt hundhavande är att i vår flock är det jag som är ledaren. Som ledare går jag framför, kollar av omgivningarna, möter och hanterar eventuella faror, hot eller okända situationer som uppstår. Det är ledarens jobb att se till att flocken är utom fara och sköta denna uppgift så väl att övriga flocken känner tillit till sin flockledare och på så vis blir trygga och harmoniska individer.

Konflikten i mig, ja nästan krisen jag fick när jag sköt mitt femochenhalvmånader gamla spädbarn framför mig som en sköld genom folkmassan var massiv. Det kändes som om jag exponerade honom för att ta emot eventuella uppdykande faror medan jag själv tog skydd bakom. Och jag kunde inte ens se hur han mådde, vad han tittade på eller se några skiftningar i hans uttryck. Hemskt. Det känns som om jag aldrig vill göra om det. Kanske möjligtvis på en stilla skogspromenad, men inte på köpcentret från hell en överbelastad eftermiddag på semestern.

Men bakåtvända sulkysar av smidig modell, finns det? Varför har alla framåtvända? Och varför är det bara jag som får kris?

9 kommentarer:

  1. Det är inte bara du. Jag tycker fortfarande att det är jobbigt att inte ha kontakten som en bakåtvänd vagn ger (och då är vår ändå vändbar, men ungen är ju tre år och mer intresserad av att kolla på omvärlden nu). Jag tycker du ska lyssna på dina känslor och vänta med sulkyn tills ni båda känner er redo. Har du fått tag på någon ny sele?

    SvaraRadera
  2. Det är nog inte bara du som skulle reagera med kris. Jag har starka åsikter om när barn bör vändas eller inte. Tycker tyvärr man ser allt för ofta alldeles för små barn sitta framåtvända i vagnar ämnade till större och äldre barn. Sund reaktion från fin sida. /PPD

    SvaraRadera
  3. Jonna: 3 år känns ändå mycket mer okej att ha framåt än knappa 6 månader. Jag kommer vara MYCKET restriktiv med sulkyn! Japp, jag fick en ny (fast begagnad) sele av min snälla snälla föräldrar. En babybjörn med ryggplatta, likadan som den jag hade som försvann. Den här verkar dock vara ett måndagsexemplar och sitter inte alls lika bra som den förra. Alldeles sned och glapp i passformen. Så typiskt.

    SvaraRadera
  4. PPD: Jag håller nog med i dina starka åsikter. När tycker du att det kan vara okej att åka framåt? Vid vilken ålder ungefär?

    Kram på dig!

    SvaraRadera
  5. Jag bytte till framåtvänt för Sigge när han var 1 år och någon vecka gammal. Kändes jobbigt och konstigt i början men han var i alla fall stor nog att kunna kommunicera till mig när något var roligt eller läskigt.

    Jo det finns smarta sulkys! Här får du några exempel:

    - Phil & Teds Smart
    http://www.kopbarnvagn.se/cgi-bin/ibutik/AIR_ibutik.pl?funk=visa_artikel&artgrp=390&artnr=9420015733822&visa=1-30&Sort=PrisFallande&Visn=Std

    - Quinny har en vagn, jag tror att det är Buzz-modellen. Har lite dåligt internet så jag har svårt att kolla upp rätta modellen just nu
    http://www.quinny.com/se-sv/sittvagnar/urban-use/buzz-4

    - Bugaboo Bee. Har själv haft den och var väl sådär nöjd med den, men nya modellen sägs vara bättre!

    SvaraRadera
  6. Haha ja, med en treåring är problemet helt och hållet mitt. Hon är absolut redo. Jag tror vi vände henne framåt (och köpte en liten sulky) när hon var lite drygt ett år.

    SvaraRadera
  7. I Sverige är det väl väldigt få som har barnen framåt redan vid fem månaders ålder, det tycker jag känns ovanligt att se. Däremot är det ju betydligt vanligare när barnet blivit över ett år och det är väl ungefär då som de i en framåtvänd vagn hela tiden sitter hängda och vridna över kanten för att titta framåt. Ettåringen vänder sig också om och upp för att söka kontakt eller hämta hem ett litet fniss när hunden skäller eller bilen tutar.

    För sådana där snabba och enkla tilltag som handla i mataffären tycker jag att sele passar bra. Däremot tycker jag att det blir rätt tungt med de traditionella babybjörnarna och använder själv bara Patapumen som ger mycket mer avlastning.

    SvaraRadera
  8. Anna: Oh tack för länkar och sulkytips! Bugaboo verkar fin men superdyr ny, jag spanar begagnat. Hittade även en nyutkommen vagn, Akta graco Fusio som verkar himla bra, men lite dyr också den.

    Jonna: Runt ett verkar många ha vänt dom, men det KÄNNS tidigt när jag tänker på det så här på avstånd. Men antagligen kommer mitt galna barn sitta framåtvänd och hoppa i min bakåtvända vagn när han är typ tio månader så får jag gå där med mina principer...

    Caroline: Jag har så svårt att bedöma barns ålder, men jag tycker jag ser så många SMÅ barn i framåtvända sulkysar..

    Selen är kanon för shopping förutom när Alfons hela tiden äter upp inköpslistan eller när man ska sträcka sig efter nåt som ligger långt ner i frysdisken. Patapum, vet inte vad det är, måste nog googla..

    SvaraRadera
  9. Caroline: Åh, har kollat Patapum nu, verkar vara likadan som Ergo, en sån har vi också men har använt den väldigt lite eftersom han blir lite galen av att sitta så pass låst och dessutom inte se framåt. Men håller med om att man bär mycket skönare i den än i Babybjörn.

    SvaraRadera