lördag 16 juli 2011

Överjävligt

Om man vill känna känslan av att vilja dö alternativt vilja döda någon annan, kan man ju läsa det här reportaget ur Svenska Dagbladet idag. Om en ny form av könsstympning. Kvinnor i Kamerun som bränner sina döttrars bröst för att dom ska slippa bli våldtagna. Om man redan innan har varit förbittrad över att kvinnor får ta så stort ansvar för mäns sexualitet så var det här var något av det mest fasansfulla jag har hört talas om. Och ni kan ju tänka er vad som händer när dessa flickor ändå blir gravida, frivilligt eller ofrivilligt. Dom kan inte amma och barnen dör. För att det finns en massa sinnessjuka kriminella svin som borde sitta bakom lås och bom resten av livet eller aldrig ha fötts överhuvudtaget. Jag var tvungen att läsa reportaget lite i taget, jag tyckte det var så otroligt vidrigt.

19% av Kameruns kvinnor har våldtagits eller utsatts för våldtäktsförsök. Säkert är mörkertalet enormt vilket innebär att detta extremt höga tal förmodligen är ännu högre. Medelåldern för ett våldtäktsoffer i Kamerun är 15 år. Förstå hur närvarande skräcken för att bli våldtagen är och desperationen man lever i när man kan tänka sig att utsätta sina döttrar för en så drastisk åtgärd som bröststympning. Det är obegripligt.

Det här är en humanitär katastrof. Jag vill göra nåt. Finns det något jaktlag man kan gå med i?

2 kommentarer:

  1. Jag hörde om breast ironing på radio i vintras och har precis lyckats förtränga det. För det är tyvärr så jag "hanterar" sånt. Jag orkar bara inte.

    SvaraRadera
  2. Jamen gud, jag tror jag måste anamma den strategin för jag dör snart. Nu glömmer vi att det finns, så.

    SvaraRadera