tisdag 19 juli 2011

Dag 2 Favoritpryl


Det blev fler än en. Och det blev tyvärr dator, mobil och mobilladdaren som går att ha i bilen. Den sistnämnda fick jag i present av min vän J när hon tröttnat på att våra samtal i bilen bröts ständigt och jämt för att mitt batteri tog slut. Och detta var alltså inte något jag bara sa till henne som en ursäkt utan det hände verkligen. Jag gillar J. Jag är ingen telefonpratare, men samtalen med just henne tenderar att bli rätt långa. Och det är så otroligt bra att den finns. Ingen mer oro att telefonen kanske inte är laddad när det är dags för bilfärd och man väntar viktigt samtal. Bara att åka och ladda glatt under tiden.

Datorn är väl inte så mycket att säga om. Jag saknar den när jag inte har tillgång till den. Mobilen är inte en smartvariant. Men den är bra. Och på den sätter jag hastighetsrekord i smsskrivning varje dag. Det skulle aldrig gå med en sån där pekskärm.

En annan favoritpryl som inte är med på bild är faktiskt tvättmaskinen. Jag har tänkt många gånger hur revolutionerande det är att den finns. Nu har vi rena kläder nästan utan att vi ens tänker på det. Föreställ er ett liv utan den. Tvättid blir till tvättdag eller kanske tvättdagar. En heltidssyssla om man är många i familjen. Herregud så tungt och tråkigt och jobbigt att stå och byka gamla smutsiga tyger som aldrig blir rena. Vilket slit dom hade kvinnorna innan den kom. Och fortfarande slits det så klart med handtvättande på många många håll i världen. Heja dom.

Mitt största problem är att jag inte har egen tvättmaskin utan måste tvätta i gemensam tvättstuga. Stort problem för mig men yttepyttelitet problem för mänskligheten.

2 kommentarer:

  1. Åh, men jag älskar att tvätta i tvättstuga!
    Mina systrar tvättar ihjäl sig här o stugan. Minst två maskiner om dagen och jag får onda ögat. För att jag inte sidtacklar och tar över. Vägrar delta i präktighetstävlingen... vilket gör allt ännu värre. Tror att jag är paria i familjen snart.

    Längtar efter att sköta tvätt och matlagning själv. På mitt vis, på mina tider.

    SvaraRadera
  2. Gör du?! :) Med onge å allt? :)
    Jag gillar verkligen att tvätta, älskar att liksom börja om på nytt, få ut en hel uppsättning rena och fräscha grejer. Jag hatar inte tvättstugan, det gör jag inte. Men nu ligger den i nästa hus, jag måste nerför mina trappor, ut å knalla en bit och sen ner i källaren i andra huset. Det hade varit lättare att ha en egen hemma.

    Och angående hemlängtan och duktighetskomplex så förstår jag dig till fullo. Det är så himla SKÖNT att ha sitt eget, tvätta när man behöver och äta det man kommer åt när man är hungrig. Det måste inte vara på ett visst sätt. Och vad jobbigt att gå där och spela tvättmartyrer, stackars systrarna, dom måste bli helt slutkörda på sina semestrar :)

    SvaraRadera