tisdag 20 december 2011

Den här tiden

Tiden när hösten blir allt mörkare och går mot jul och årsslut gillar jag faktiskt litegrann fast jag egentligen är en sommarmänniska. Det är det här gemensamma målet jag gillar, pysslet, stöket, förberedelserna, att alla har sitt fokus på en och samma sak. Det är mysigt.

Det är nog därför jag är en total sucker för Musikhjälpen i P3 också och knarkade det nästan dygnet runt förra veckan när det sändes. Och förra året. Och förrförra. Musikhjälpenveckan är årets mysigaste vecka. Det här engagemanget, uppslutningen kring ett och samma mål, åh vad det är trivsamt.

I år är jag extra nöjd eftersom det inte är någon snö. Vit jul kan ge julstämning men det kan i min värld även en grön jul. Min mamma är från Skåne och jag tillbringade i stort sett alla jul- och nyårshelger i min barndom där. Ofta, men inte alltid, saknades snö. Julaftonspromenaden såväl som nyårsnattspromenaden togs ofta i dimma och duggregn överglittrande gräsmattor, regnvåt asfalt och med doften av den fuktiga myllan i näsan. Så en sån här grön jul som vi i år har där jag bor känns för mig nästan lite mer julig än den vita.

Den här tiden kräver också sina hyacinter. Hemma hos mormor och morfar luktade det alltid hyacint och köttbullar på julen. Inga köttbullar har jag trillat men här hos oss ska det åtminstone få lukta hyacint tänkte jag. Jag har redan förbrukat tre stycken under december och behövde nya. På stora mataffären reade dom ut hundratals hyacinter för fem kronor stycket. Jag skulle just börja bunkra när jag upptäckte att varenda hyacintkruka var märkt med en liten lapp med texten "extra svag doft". Vad handlar det om? Har dom avlat fram luktfria hyacinter? Men är det inte just för doften man har hyacinter?? Dom är visserligen småtrevliga men inte storslaget vackra, så man vill ju att dom ska dofta JUL! För satan. Det blev inga hyacinter för fem kronor för min del. Hade det varit med extra stark doft hade jag köpt tio.

Om gud och Alfons vill kanske jag även hinner svänga ihop lite julgodis. Vi får se.

1 kommentar:

  1. Hahhahahaahh!!! Du är asarolig så fortsätt skriva för jössenamn! TACK! För att du fått mig att skratta ikväll istället för att böla :)) /

    SvaraRadera