tisdag 29 november 2011

Boktipset

Bästa nya nattningsrutinen: läsa böcker.

Istället för att ta barnet direkt från lek och tandborstning och få jobba en lång stund med vaggning och sjungning och rumpklappning så lägger vi oss i min säng och läser. Ikväll sov han efter en och en halv bok. Det var inte meningen. Tanken är att läsa som nedvarvning och att han sen ska få somna i egen säng. Efter gårdagskvällens två böcker räckte det med en halv sång för att han skulle slockna.

Han är tokig i böcker och jag är mycket nöjd med det. Jag har läst för honom dagligen sen han var fyra månader. Han, den tokige rastlöse kan sitta stilla i knät en evighet när man läser för honom. Han följer koncentrerat med i bok efter bok och pekar och låter och lever sig in när det är extra spännande. Och när han leker själv tar han gärna en bok och sitter och bläddrar i. Häromdagen hörde jag hur han satt och lät underligt fräsande och kollade vad han gjorde. Då satt han med en sån där öppna-luckan bok med djur i och öppnade luckan med lejonet gång på gång och lät så klart som ett lejon varje gång det kom fram!

Jag är så fascinerad och förvånad och totalt förtjust över vad han kan lära sig. Sånt här har ju aldrig min hund fattat, jag tänker mig liksom att dom två ska ha ungefär samma förmågor. Men icket. Han överträffar henne dagligen med sin slughet, även om hon fortfarande är många gånger klokare och förståndigare än honom. Men hans förmåga till inlärning verkar ju oändlig. Så är vi ju också en art som i princip inte har några medfödda förmågor utan måste lära oss allt av vår omgivning. Till skillnad från hundar och andra djur som föds med massor av inbyggda kunskaper.

Varför har jag då inte börjat natta honom med böcker förrän nu kan man ju undra? Jag vet inte, jag tror jag har tänkt att han har varit för liten och att han inte skulle kunna sköta sig och ligga still utan börja hoppa i sängen. Men han är så klart lugn som en ängel. Och det verkar som boknattning gör att han sover lugnare genom natten. Hittills mindre gnäll.

Yey böcker!

1 kommentar:

  1. Det låter helt fantastiskt! Min unge somnar inte utan ett bröst i munnen. Men men alla är vi olika. /PPD

    SvaraRadera