söndag 23 oktober 2011

En ny epok har inletts del 2

Det har växt ut huggtänder på ongen. Jättelänge kom inga tänder alls trots att jag under många månader försökt skylla hans dåliga humör på just tandsprickning. Men sen, under hans nionde levnadsmånad kom plötsligt tre stycken inom loppet av tjugo dagar. Blanka köttiga gomrader är nu alltså utbytta mot värsta Pernilla Andersson smilet. Jag tycker faktiskt han var lite gölligare utan tänder! Men jag antar att jag måste vänja mig..

Så nu har det till kvällsrutinerna även lagts tandborstning. Väldigt mysigt tänkte jag, sitta på knät och bli tandborstad framför badrumsspegeln så där som jag själv minns från när jag var liten. Men icke. Jag försöker verkligen mysa runt tandborstningen men han bara kniper! Inte på minsta glänt vill han öppna näbben. Hur får man dom att vilja borsta? Jag kan tänka mig att det har att göra med den inhumana tandkrämen för nollåringar som jag trots att jag letat i olika affärer bara hittat i smaken spearmint!? Jordgubbssmaken står att den är endast från två år. Jag har nu skippat tandkrämen ett tag men den lilla munnen förblir stängd.

Tips please! Hur får man en bebis som gapar glatt?

Om han kommer stämma mig för nåt på bloggen när han blir stor så tror jag att det kan bli den här bilden

3 kommentarer:

  1. Jag tycker att han ser supergo ut med tänder. En riktig liten pudding. För att få Mini att skratta brukar jag kittla honom lite. Eller busa.

    SvaraRadera
  2. Du behöver inte borsta än, ge honom tandborsten och låt honom bita på den och doppa den i vatten mellan varven, så vänjer han sig
    Liz
    ps han är jättegullig:)

    SvaraRadera
  3. Alfons tackar för komplimangerna för dom nyinköpta tänderna :)

    Enligt bvc ska man börja borsta genast gaddarna visar sig... Jag har låtit honom leka med tandborsten med bara vatten på, men har inte sett resutltat än. Har fått tips om tandkräm med fruktsmak som ska finnas på apoteket, ska spana på den.

    Kram till er!

    SvaraRadera