torsdag 20 oktober 2011

Aggro

Igår fick jag en anonym kommentar som jag borde låtit passera, men som gjorde mig så sjukt irriterad. Jag gav förbannelsen en natt att lägga sig för att se om den skulle försvinna, men det gjorde den inte. Det här är helt enkelt fel tidpunkt att jävlas med Fröken Märkvärdig. Mitt tålamod med energitjuvar och surskallar som vill ösa sin skit på mig är lika med noll.

"Varför har du skaffat barn?" Kort och gott. Jag må vara paranoid men något säger mig att detta anonyma kryp inte vänligt undrar hur det kommer sig att jag har ett barn utan har för avsikt att insinuera att det gnälls för jävla mycket här i bloggen. För det första kan jag tala om att det gnäll som framförs i bloggen är en försköning av verkligheten. Verkligheten är sju resor jobbigare. För det andra är det här MIN blogg och MIN ventil och här gnäller jag precis hur mycket jag vill. Det som behöver ventileras är oftast den besvärligare delen av livet. Den lättare delen flyter liksom bara på. Den finns det inte lika stort behov av att skriva om. För det tredje är nätet översållat av bajsnödiga bloggar där folk desperat kvittrar om sina underbara partners, sina bara gulliga barn, sina mysiga fikaträffar med kompisar kryddat med inredningsbilder på deras UNIKA shabby chic hem och närbilder på dom allra pyssligaste hemmapysslade julpysslen. Vill man läsa en sån blogg så kan man läsa nån annanstans. Det här är inte en sån blogg och kommer aldrig att bli. För det fjärde hatar jag uttrycket "att skaffa barn". Man kan skaffa ett hus, en bil, ett jobb och möjligtvis också ett husdjur. Men folk som tycker att man också skaffar barn tycker jag inte borde ha några.

Barn är extremt olika. Jag känner nu ganska många barn under ett år. Av dom är det inte något som liknar mitt. Vår senaste bekantskap, en tremånadersbebis, är inget annat än nöjd. Sover och skrattar. Hon har skrikit en gång på tre månader. Går att ha med överallt, åker i vagnen och babyskyddet utan att knorra. Hon och hennes mamma sover till halvtio varje morgon och modern aldrig känt sig så utvilad förut. Jag känner flera andra barn som är ungefär likadana. Det känns nästan som ett hån. Mitt barn var knappt tyst överhuvudtaget under sina första fyra månader. Under sin vakna tid var han kanske tyst totalt en timme per dag. Resten av tiden bestod av verbala missnöjesyttringar av skiftande styrka. Våra morgnar har alltid börjat runt 04:00 efter tämligen aktiva nätter. Mitt barns karaktär har bestått, uttrycken har dock ändrats något allt eftersom han har utvecklats. Men om det skulle räcka med en halv vuxen för att hantera en glad och lugn bebis så kräver ett barn som mitt uppskattningsvis fyra vuxna i skifttjänstgöring för att hålla honom vid gott mod och för att själva orka med. Det säger sig självt att jag är mer sliten än till exempel vår nya mammavän. Mitt barn har dessutom varit missnöjt i nio månader nu. Har man haft ett nöjt och mindre krävande barn så fattar jag att man tycker att jag gnäller. Saknar man dessutom empatisk förmåga och är ute efter att fördöma någon vars situation man inte har en aning om hur den ser ut så kan man vänligen bara hålla käften och helst börja läsa någon annan blogg.

Anonyma kommentarer kommer fortsättningsvis inte besvaras, det här var ett undantag. Du anonyma, jag hoppas du vet att Timbuktus låt "Resten av ditt liv" är riktad till dig...

"Jag hoppas att ditt vin blir till vatten
Blixtar prickar dig
Hälsa till satan, vi hörs"

10 kommentarer:

  1. Har suttit & läst i din blogg & funderar om inte ditt barn har ett namn?! Det käraste man har kallar man väl inte "Barnet" i varenda mening? Eller?
    Märkvärdig passar nog rätt bra in på dig.
    Jag håller med Anonym som ställde dig frågan, Varför skaffade du barn om allt är så jobbigt?
    Du är inte den enda mamman som är trött!
    Lägg lite positiv energi på ditt barn så ska du se att allt blir bättre :-)

    Ha en trevlig dag!

    SvaraRadera
  2. Word!
    Jag läste också kommentaren och blev sjukt irriterad. Om man nu ska tycka så förbannat mycket - och då negativt, varför ens bemöda sig med att kommentera? Vissa personer gör verkligen allt för att provocera och klanka ner på folk.
    Jag skriver också som det är, gör inga falska solskenshistorier av vardagen. Är det bra så skriver jag det, är det skit, tröttsamt och jävligt en annan dag så skriver jag det också.

    Klockrent att avsluta inlägget med timbak, älskar´n! =)

    SvaraRadera
  3. Mamma Vilja o Lisa: <3!!

    Vet man inte vad mitt barn heter har man uppenbarligen inte heller läst min blogg och då blir det bara pinsamt att lämna griniga och okunniga kommentarer. Varje dag hittar folk min blogg genom att googla "Fröken Märkvärdig och Alfons". Uppenbarligen har det framgått ganska tydligt vad min son heter.

    SvaraRadera
  4. Ha, anonym har uppenbarligen inte hittat till mig, som kallar Mini för ungen!

    SvaraRadera
  5. Vilja: Ungen säger du? Mini kan då rakt inte vara det käraste du har om du inte kallar honom vid hans folkbokföringsnamn i var o varannan mening. Skärp dig nu å börja älska den där ungen istället ;)

    SvaraRadera
  6. Heja dig! Fnissade glatt åt din massaker av alla pyssliga pysselbloggar med gulligull.

    Timbuktu äger!

    SvaraRadera
  7. Ny här, men kan inte annat än tro att jag blir kvar och läser mer. Den avhyvlingen borde väl ändå få kritikern att bege sig till varmare breddgrader ;-)

    SvaraRadera
  8. Jag har bestämt mig för att anonyma kommentarer som inte är konstruktiva inte är värda att ta illa vid sig av (även om det är svårt att leva upp till ibland). Kritik, meningsskiljaktigheter och diskussioner? Visst, bring 'em on, det kan vara utvecklande för båda parter. Men onyanserad smörja från någon som inte ens vågar ge sig till känna, vad ska jag med det till?

    SvaraRadera