onsdag 12 oktober 2011

Blind date

Idag ringde bvcdamen. Hon lät alldeles nervös och försynt och sa att hon hade en fråga till mig. Jag tänkte att oh no hon vill att jag typ ska hålla föredrag om livet som ensam mamma på ett bvcseminarium eller nåt. Det gör jag inte. Men hon hade annat ärende.

Det hon ville var att tussa ihop mig med en annan ensam mamma som går hos henne. Hon ringde alltså för att fråga om det skulle vara okej för mig. Hon tyckte vi var ganska lika och trodde vi skulle passa bra ihop. Jag förstår att hennes nervositet kom sig av att hon kanske nånstans undrade om hon bröt mot nån tystnadsplikt eller la sig i för mycket eller gjorde intrång i någons privatliv. Men jag har ju önskar mig en ensam mamma grupp ända sedan graviditeten!

Ensamma gravida har ju små möjligheter att alls hitta varandra medan mvc vet precis vilka vi är och har alla möjligheter att erbjuda grupper och mötesplatser. Så klart jag ville gå på blind date. Ensam mamma söker. Nästa vecka ska vi ses och fika hemma hos mig. Jag vet inget om henne mer än vad hon heter och att hon har en dotter som är yngre än Alfons. Hur mycket yngre vet jag inte.

Bra gjort av min bvckvinna! Hon sa också att hon skulle framföra idén om grupper för ensamma gravida till mvcmorskorna, hoppas dom grejar.

5 kommentarer:

  1. Det var modigt av henne, och av er, hoppas ni är så lika som bvc-kvinnan tycke, eller åtminstone att ni kommer bra överens.

    SvaraRadera
  2. Åh precis så gjorde min bvc-Eva :) Nu klickade vi itne riktigt, men vår Öppna Förskola har en grupp för ensamstående. Så dit går vi en gång i veckan. Vi är ju en udda fågel där eftersom vi inte har någon strulig paparelation, men det är fint ändå att träffa andra ensamma enastående personer. Det är en kvällsgrupp så vi lagar mat ihop. :)

    SvaraRadera
  3. Jonna: Jag hoppas det inte blir en disaster date! Men, det värsta som kan hända är ju att man går varann på nerverna. Vi lär ju ha nåt att prata om i alla fall. Hoppas också på att det säger klick!

    Yevonde: Himla fint och bra med ensamstående och matlag. Hörde på radion om ett gäng ensamstående föräldrar som hade ordnat upp det så att en gång i veckan träffades dom och alla familjer lagade en rätt vars ingredienser hade fått kosta max 300:-. Rätten lagades i ett stort antal portioner, så många att alla fick med sig mat hem för en hel vecka, en ny rätt per dag! Nu förklarade jag kanske dåligt, men det var ett himla smart koncept. Man fick alltså färdiglagad mat i en hel vecka för 300 pix. Kreativitet på hög nivå.

    SvaraRadera
  4. Vad bra att hon tog sig friheten... :)

    I Götet där jag bor har minna.nu öppet hus för ensamstående mammor, mycket uppskattat! De finns i Lund, Uppsala o Sthlm med så bor du i någon av städerna kan du ju kolla upp det.

    Matlag låter fantastiskt bra! Lagad mat varje dag - mmm!

    SvaraRadera
  5. Sorry, inte Sthlm tyvärr. Men Uppsala är ju ganska nära...

    SvaraRadera