torsdag 22 mars 2012

Kanske blir det findagis ändå

Tack för era tankar kring köttdilemmat. Jag tänker nog mest också som så att i möjligaste mån testa med vego, funkar det inte alls så får man ta ställning till det då. Om nu dagiset vill tillhandahålla vego vill säga. De är tydligen inte skyldiga att erbjuda allehanda alternativ. Av allergiska och religiösa skäl, ja. Av vegetariska skäl, nej.

Om det nu blir det dagiset. Idag visar det sig att Alfons kanske kan få plats på ett annat dagis, vårt förstahandsval, med fin gård och höns och gullig personal och där Alfons mormor var föreståndare i tjugo år innan hon gick i pension häromåret. Men då inte förrän i mitten på april. Då har jag redan börjat jobba. Det skulle kunna lösas genom att min mamma har honom de dagar som glappar fram till inskolning. Men det kommer också bli så att då får min mamma också sköta inskolningen. Jag känner redan att det är lite mycket av min mamma. Jag vill så klart vara med och skola in honom, men vet inte hur detta kan lösas. Jag har redan dribblat massor med jobbstart och fått skjuta upp den på grund av Alfons dagis. Men självklart är det inte rimligt att skola in honom på två ställen på en månad. Och kan han få platsen nu, i den här vevan så är ju det så himla bra. Istället för att börja på det andra stället och sen byta till förstahandsvalet efter sommaren till exempel, som jag hade tänkt mig att det skulle bli. Han börjar på ett enda dagis, det är ju det bästa.

Imorgon får vi definitivt besked om han får platsen på findagiset i mitten av april. På måndag ska vi annars på inskolning på det andra... Ovisshet är icke vad jag mår allra bäst av just nu känner jag.

Bäst just nu är däremot:

Tulpanerna på mitt köksbord. För några år sedan gillade jag inte tulpaner. Jag tyckte dom var döda och plastiga och hårda och opersonliga. Nu gillar jag tulpaner mycket. Jag älskar att ändra mig och börja gilla, det är mitt mål i livet. Synd att det är så mycket i världen som verkar så himla ogillbart.

Dagens vårtemperatur. Inte är det hett precis, men absolut på rätt väg. Ska man våga montera bort åkpåsen ur vagnen månntro? Det är ett sånt himla pill. Och i princip kan det ju börja snöa igen. Men ongen blir ju sjukt varm, även om han inte har ytterkläder och påsen är helt uppknäppt.

Alfons. Åååååå han är så GÖLLIG!! Jag nästan dör av fascination över hur någon kan vara så vanvettigt kjut och rolig och charmerande. Och så är han min! Den här åldern alltså. Första året var verkligen ingen hit om man frågar mig. Men från ett år och framåt, ge mig mer! Vill bara fånga alla sekunder nu och behålla för alltid. Love it.

Ortens blöjpriser. Jag kommer kunna handla blöjor till finfina priser här, överraskning och glädje.


Over and out.

6 kommentarer:

  1. Jag har aldrig hört talas om en förskola som inte erbjuder vegetarisk kost. Här heter det "etiska eller religiösa skäl" och vad är vego om inte etiskt?

    SvaraRadera
  2. Åh, hoppas att du kan lösa det med findagiset!

    SvaraRadera
  3. Hoppas att du kan vänta, även om det är som din pappa säger att det är Alfons upplevelse så måste man ju känna sig trygg med att lämna ifrån sig sitt barn. Jag håller på att skola in B nu, på ett komunalt, det ligger fint och barnen verkar trivas, men jag tror ändå att jag kommer flytta honom när vi får plats på det privata som var mitt förstahandsval. Jag säger inte bu eller bä om kommunala dagis, men personalen säger själv att det ä-r svårt att räcka till, de har för många barn. Och så ser det itne ut på det privata. bara en sån sak. De lagar dessutom sin egen mat, och har valmöjlighet till varierad kost och stort salladsbord. Maten på det kommunala är skittrist, exakt samma jag åt för 20 år sen när jag gick i skolan. Den smakar inget, och även jag är irriterad på allt himla köttande. Vi äter ju kött men väldigt sparsamt, och nu när han går på dagis så tänker jag att vi kör vegetariskt hemma, så får han kött bara en gång om dagen iaf. Jag skulle tro att de vegetariska alternativen är samma som då, när jag gick p ågymnasiet, inte värda besväret. Hopaps verkligen på findagiset, låter hur mysigt som helst med hönorna! :)

    SvaraRadera
  4. Åh hoppas hoppas. Findagis låter fint. Å tulpaner är fint det med.

    SvaraRadera
  5. Hur har det gått? Jag undrar massor! Vänligen PPD

    SvaraRadera
  6. Hej ,
    Jag heter Mattias och arbetar på en digital marknadsföringsbyrå. Vi arbetar för en av våra kunder, spelmedposten.se. Vi undrar om du skulle vara intresserad av att länka till www.spelmedposten.se i en textlänk i form av ”Leksaker, pussel, Lundby dockskåp och byggmodeller finner du på spelmedposten.se”.

    Självklart så betalar vi en liten slant för det! Jag förklarar gärna mera om du skulle vara intresserad.

    Som exempel bifogar jag detta blogginlägg:
    http://juanmella.com/2011/12/02/vilda-gester/

    Glad påsk!

    Hälsningar
    Mattias

    Mail: mattias.hallberg@guava.com

    SvaraRadera