torsdag 15 mars 2012

Första kvällen i nya lägenheten

Nu har vi flyttat. Det kan man väl säga när man faktiskt ska sova över för första gången. Efter flera dagars mekande och uppackande som ännu inte är färdigt ska vi nu låtsas att vi bor här på riktigt. Alfons har redan börjat och ligger och sover. I eget rum. Jag kommer få en kris när jag snart ska gå och lägga mig. I MITT rum. Har redan en känsla av att jag glömt nåt. Vi får väl se hur det går.

Jag är inte van att bo längst ner. Det är nåt nytt att behöva akta sig för att gå naken i vardagsrummet efter duschen. Två stora fönster ut mot gatan och dessutom än så länge i avsaknad av gardiner avslöjar mer än önskvärt, i synnerhet när det är mörkt ute. Jag må vara anhängare av en och annan -ism, men exhibitionismen hör inte till dessa. Jag ser i alla fall träd genom alla mina fönster, det är bra. Åtminstone i brist på havsutsikt. Sett i ett större perspektiv är så klart hav betydligt mer önskvärt än träd. Men all natur är bättre än ingen natur.

I flera dagar har jag städat. I den nya lägenheten alltså. Det började som den där grejen som jag brukar göra, att jag vill städa innan jag ställer dit mina grejer. Det är en psykisk åkomma jag har. Jag vill veta att det är rent. Och när jag började märkte jag ju att rent, det var det inte. Dom förra gästerna har helt enkelt inte städat så bra alls. Sen är det allmänt lite risigare här än där vi bodde förut. Och det har inte bara med min attityd att göra. det är slitet. Och så jävlas det. I förrgår hängde balkongdörren sig och gick inte att stänga. Värden fick komma och operera den, fast inte förrän dagen efter. Ugnen går inte att öppna alls när den är varm. Och så trillar badkarsfronten av ideligen. Nu har jag gett upp och har den stående på golvet. Duschstången sviktar. Och så är det lite emaljskador i badkaret och lite hack i köksbänkarna. Och sånt.

Men i relation till det som händer i Syrien är det tipptopp.

Mitt förhållande till den här hålan då, hur går det med den undrar ni kanske? Jo tack, två dagars vistelse här har jag just betalat för med två dygns migrän. Stressen över att bara vara här gnager på mig. Jag har dock klurat ut en strategi som verkar fungera litegrann. Jag låtsas att jag är utomlands. Att jag är en främmande betraktare av en exotisk kultur och kan därigenom flyta lite ovanpå. Jag behöver inte riktigt delta utan kan hålla distansen. För jag ska ju ändå åka hem snart. Och så förstår jag inte språket heller.

Nu ska jag strax lägga mig. I köket står tjugofem tomma banankartonger och i vardagsrummet ett gäng ouppackade. Jag hoppas vid gud att det inte spökar här för spöken är jag himla rädd för. Jag har ingen teve heller, för man måste ha en egen digitalbox i den här fastigheten och det har inte jag. Så det är alldeles stressande tyst, inget lugnande malande nyhetspladder.

Det är faktiskt jättekonstigt att vi ska bo här nu.

4 kommentarer:

  1. Åh vännen... (får man skriva vännen till en "okänning"?)
    jag önskar innerligt att du undkom spöken och att era utandningar i nya lägenheten gör den till er och att det blir ett nytt hem.
    Och nu ska jag vara lite snusförnuftig och trist, och säga saker du inte bett om...
    Men sluta med det där flyta ovanpå perspektivet. Kan det kanske leda till att du exkluderar dig ännu mer? Och kommer långt ifrån att känna tillhörighet såsmånigon?
    Jag vill att du ska trivas och komma till ro.
    Nya jobbet? Har det börjat? Inskolningen?

    Och vet du, jag tänkte massor på dig när jag och dottern satt i loket och körde till en grannstad, då skulle ni varit med och sett träden susa förbi :) det skulle A gillat - och kanske du mest?!
    Massa kramar från PPD

    SvaraRadera
  2. Hej Vännen! :) (ja det får man ju skriva tycker jag, känns bara fint. och vänskapligt :)
    Det gick bra för oss att sova här. Lite opraktiska praktiska saker att tampas med som till exempel att persiennerna inte är inuti fönstren som brukligt är utan hänger på insidan vilket i princip omöjliggör förvaring av krukväxter på det extremt smala fönsterbrädet. detta blev jag varse när det var dags att gå och lägga sig första natten. Det blev inget brak, men en föraning om..

    Jag ska försöka att inte exkludera mig. Men jag måste hitta rätt läge. För min rädsla är att hamna i det där skräck- och paniktillståndet jag kände när jag bodde här förra gången, för tjugo år sen. Och det går bara inte. Jag måste hitta mig själv, mitt normalläge och min vanliga personlighet, fast i den här miljön. Jag blir ju så lätt rubbad i den här omgivningen. Men jag tror nog det ska gå fint. Våren hjälper till. Det är fint att vara ute och gå och jag har redan hittat några platser att se med nya ögon.

    Inskolningen börjar 26 mars, jobbet 10 april. Hoppas hoppas inskolningen är kirrad och klar då..

    Åååh det låter mysigt och spännande att svischa fram genom skogar berg och hagar! Jaa jag skulle gillat mest! Jag blir ett barn själv när jag tänker på det :) Hoppas ni hade ett fint äventyr en vanlig dag på jobbet!

    Kram på dig och tack för kommentar

    SvaraRadera
  3. Åh så längesen jag var inne på er ( jo, men det är ju din och Alfons) blogg. Tänk att ni redan flyttat!Vad är detta för ett litet samhälle som ger dig så ont i magen? Jag håller tummarna för lilla A när inskolningen drar igång, och din far har ju trots allt rätt i att han ska se det ur sitt perspektiv. Mitt tips är att du försöker få iordning det så hemtrevligt som du kan hemma, hittar nya fina platser som du och A skapar minnen på och försök prata med en främling om dagen. Stor kram från mig och Agnes

    SvaraRadera
  4. Jadu, det är en håla jag har dåliga minnen ifrån, men jag tror faktiskt inte det kommer vara riktigt så illa som jag befarat. Jag är ju här som den jag är nu, orubblig. Det har gått tjugo är och jag är inte en sårbar och vilsen femtonåring längre. Jo, sårbar och vilsen förvisso, men inte femton tack och lov :)

    Jag jobbar på allt det du förelår, det går ganska bra förutom det där med främlingarna :) Har dock pratat med två gamla bekanta, jag tycker nästan det räknas. Allt som gör att jag nästlar mig in här lite grann är ju bra.

    Kram tillbaks till er!

    SvaraRadera