tisdag 20 mars 2012

Köttdilemmat

Idag ringde dom från det där dagiset. Hon som ringde lät ju i och för sig gullig. Men i mina ögon är dom skyldiga tills motsatsen är bevisad. Hon efterfrågade Alfons nya adress för dom tänkte skicka ut välkomstbrev. Det är så dags nu, fem dagar innan inskolningsstart?! Som det också har irriterat mig att dom inte ens har kunnat skicka ut nån liten information eller inbjudan så man känner sig åtminstone lite välkommen och kanske också något mindre skräckslagen. Men nu är det alltså dags, nu ska vi få post från dagis.

Så är det ju också det här med maten för vår del. Jag har haft ett sånt huvudbry med hur jag ska hantera dagismaten. Vi äter inte kött hemma. Alfons har aldrig smakat kött, jag har inte ätit kött på fjorton år. Vi äter fisk och mjölkprodukter men i teorin är jag övertygad vegan. Jag levde veganskt i fyra år men fick sluta av praktiska skäl på grund av dom omständigheter jag levde under då. Men när jag handlar väljer jag fortfarande helst helt djurfritt.

För mig känns det så in i märgen fel att mitt barn ska äta kött. Kött är både äckligt och ohälsosamt. Och oetiskt. Anser jag. Samtidigt kommer det bli otroligt opraktiskt att vara strikt. Från början var jag helt säker på att jag skulle insistera på att Alfons skulle få vegetarisk mat på dagis, men som han är nu vet jag verkligen inte hur det skulle fungera. Han blir nämligen helt tokig om han inte får äta samma som alla andra som sitter vid bordet. Gör man ett försök att äta något som inte är ämnat för honom blir han omöjlig och rasande och vägrar äta sin egen mat och pekar och hoppar och gastar tills han har fått samma sak.

Det bästa vore så klart om det kunde lagas mer vegetarisk mat till alla barnen. Men kollar man dagisets matsedel serveras det kött alla dagar utom en, då är det fisk. Jag blir trött. Vi snackar ändå en förskola som har "miljö och hälsa" som sina ledord. Har hela köttdebatten då gått spårlöst förbi kan man undra? Och sen, om man bortser från dagis, hur har man ett vegetariskt barn som ska äta hos kompisar, åka på läger och grilla korv och allt sånt där? Nu är han bara fjorton månader och har ingen möjlighet att fatta egna beslut. Hade han varit fem år så hade jag kunnat förklara hur jag ser på mat, djur, miljö och livet och han hade kunnat förstå åtminstone till viss del. Och sen kunde han få bestämma själv vad han tyckte var okej att ha på tallriken och inte.

Nu efterlyser jag tankar och erfarenheter från någon annan som gått igenom det här vegetariska dilemmat. Hur gör man? Ska jag släppa på mina värderingar eller inte? För vems skull i så fall; dagisets, min eller för Alfons skull?

Kommentarer i stil med; "låt honom äta kött nu så kan han ju välja själv sen om han vill bli vegetarian" göre sig icke besvär. Som om att äta kött vore det neutrala. Som om inte precis alla föräldrar väljer åt sina barn och fattar beslut över deras huvuden som dom sen får leva med hela livet. Både föräldrarna och barnen.

Det är just det.

4 kommentarer:

  1. Låt honom slippa äta kött nu så får han välja sedan? Det löser ju i och för sig inte äta-samma-som-andra-problemet, men det finns kanske ändå andra barn med olika sorters specialkost? Så alla äter nog inte lika ändå?

    SvaraRadera
  2. Jag har inte fått mitt barn ännu, men funderar på samma... Nu bor jag visserligen i ett område där det är osannolikt att Knodden är den enda ungen som i så fall får vegetarisk mat på dagis, men ändå. När de är ett-två år kan de ju inte fatta egna beslut om något annat så varför skulle de göra det om maten? Känns konstigt att jag absolut inte vill äta något (av både hälsoskäl och etiska skäl) men ändå låta Knodden göra det... /Petra

    SvaraRadera
  3. Mycket knivigt det här. Men jag tänker att du ska bestämma. Å om ungar nu är så anpassningsbara som alla påstår så kommer Alfons kanske mitt i allt det nya på dagis vara okej med att äta den mat han blir tilldelad. Gissar att dagispersonalen dessutom har nån vana av att hålla koll så att inte allergiska barn får fel mat osv.

    Jag hade i alla fall börjat med att han fick äta veggo som ni gör hemma å se om det funkar. Håller med om att det blir svårare när han är äldre å ska gå med kompisar hem å så men då är han ju å andra sidan större å äldre å kan ha en egen åsikt mer än nu.

    Helknäppt att dagiset har köttmat varje dag. Även jag som ändå äter kött tycker ju att det räcker med några ggr i veckan inkluderat kyckling å fisk.

    SvaraRadera
  4. Jag röstar för att ni testar med vegetariskt på förskolan. Sen kan du eventuellt omvärdera det beslutet OM det visar sig att han inte kan tänka sig att äta annan mat än de andra barnen. Ofta funkar en massa grejer på förskolan, som aldrig hade funkat hemma.

    SvaraRadera